Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Mihailo Marković i Kosta Čavoški – mesta razilaženja

Komentari (61) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 nedelja, 01 avgust 2010 15:58
LjiljanaNl.
Svezi dasak istine. Hvala.Po onome sto sam dosad procitala i o jednom i o drugom sledi: jedan je bio socialista a drugi je "demokrata". To sve govori ,ako sam u pravu.
Preporuke:
0
0
2 nedelja, 01 avgust 2010 16:00
Zoran Tucaković
Nakon čitanja podužeg štiva gospodina Kalika, nije mi jasno zašto nije ispoštovao svoj prvobitni poriv, i prekinuo gospodina Čavoškog na promociji knjige "Juriš na nebo" preminulog akademika Mihaila Markovića? Takođe, nije mi jasno da li za gospodina Kalika promocija jedne knjige nužno podrazumeva sipanje hvalospeva i "izvijanje" oda o autoru i delu povodom kojih se promocija upriličava, pa makar se ta promocija održala i posthumno?

U čemu je razlika između sledećih "ocena":
- "Posebno je tužno kad potencijalno dobar i kreativan čovek dozvoli da ga drugi upotrebe i da mu gotovo potpuno unište život" (mišljenje M. Markovića o Prvoslavu Raliću) i
- "prljavo pero tadašnje ideološke žandarmerije" (mišljenje K. Čavoškog o Raliću)? Na osnovu čega gospodin Kalik izvlači zaključak o "saosećanju i seti" jednog, i "mrziteljskoj intonaciji" drugog "ocenjivača"? Neodređeni izraz posebno je tužno ima sasvim drugi smisao od posebno me rastužuje, odnosno tužan sam, i ne čudi me što se pok. akademik Marković odlučio za takav izraz. Takođe, kada neko argumentuje ocenu osnovnih osobina i ponašanja neke ličnosti, pa se na osnovu toga izvuče simbolična predstava pomoću "prljavog pera...", to ne podrazumeva nikakvu mrziteljsku intonaciju, već je pre reč o doslovnoj primeni one narodne "reći popu pop, a bobu bob".

U delu posvećenom nacionalnoj i socijalnoj politici Slobodana Miloševića gospodin Kalik sebi dozvoljava upravo ono što spočitava Kosti Čavoškom. Naime, ako je "metoda ocrnjivanja" svojstvena samo Čavoškom, otkud onda da gospodin Kalik poseže za sledećim: "Naime, sve ono što Čavoški tako proročki uviđa i objavljuje u pogledu neprijateljskog delovanja velikih sila, sva ona tragična budućnost koje je on navodno bio potpuno svestan i zbog toga na vreme upozoravao da ne treba činiti nikakve ustupke, Marković smatra „mutacijama“ koje su, sasvim suprotno od Čavoškijevog mišljenja, „potpuno iracionalne ...".
Preporuke:
0
0
3 nedelja, 01 avgust 2010 16:02
Zoran Tucaković
Čitao sam tekstove Čavoškog s početka i tokom 90-ih.Osim što sam u tim tekstovima prepoznao britak um praćen adekvatnom rečju, često sam sebe hvatao u očekivanjima da se predviđanja gospodina Čavoškog neće ostvariti, a da će ljudi koje je "ocrnjivao" (kako smatra gospodin Kalik) ipak naći u sebi ono pravo zrno pameti i hrabrosti, ono jedno zrno soli kojim sve treba da bude osoljeno, i da nam "bude sve" (kako napisa Ljubomir Simović). Na žalost, moje nade i očekivanja nisu imala stvarnosnu podlogu, dok je "proročko" viđenje Koste Čavoškog postalo naša zbilja, upravo zbog krajnje pogrešnih poteza onih ličnosti prema kojima je i bila okrenuta njegova kritička oštrica.
Preporuke:
0
0
4 nedelja, 01 avgust 2010 16:16
sava t.
Kad bih trebao da pogađam o kome ovaj sažetak govori, a da se imena u njemu ne pominju (M.Marković), rekao bih da je reč o Britanskom špijunu sa manjkom logike.
Preporuke:
0
0
5 nedelja, 01 avgust 2010 19:25
Pera
Ovakva tumacenja Kalikova,za koga za razliku od Cavoskog nikad nisam cuo, izazivaju jedan davno nam poznat osecaj bljutavosti.O cemu se radi.Uvazi one koje ces zatim da oblatis,da bi tekst dobio zeljenu"argumentovanu"formu,potkrepi ga cinjenicama opsteg karaktera i to prezentuj publici.Netko se moze na ovo i"upecati"gosn Mario ali ne zaoravite takvih,sto sami kazete vlastitih tumacenja imamo danas na pretek,pa iovo moje jejedno od takvih ali se nadam da ce imati veci odjek jer je iskreno.
Preporuke:
0
0
6 nedelja, 01 avgust 2010 21:58
"Antropologija" i istorija (1)
Sa zanimanjem citam tekstove Marija Kalika, koga smatram umnim i talentovanim, pretpostavljam mladjim autorom. (Ako komentator potpisan imenom "Pera" dosad nije cuo za Kalika, zar misli da je to razlog za "osecaj bljutavosti" pri citanju postenog i visprenog Kalikovog teksta?!) Cavoskog pratim od ranih 80-ih, i postujem njegovu pamet i hrabrost. I - kako se postaviti u ovom "sporu"? Pre svega, postojala je u "levicarskoj" misli humana nota, kojoj je s ubedjenjem sluzio Markovic, a na tom tragu ostaje i Kalik! Markovic je to cinio jer je to bio deo njegove mladosti, ali i vazan deo zbivanja u velikom delu sveta nakon 2.svetskog rata (npr. i jedna Italija, Francuska imale su vrlo snaznu komunisticku partiju). Kalik to cini mozda i zbog toga sto nije na svojoj kozhi direktno osetio licemernost i svirepost te "levicarske" misli (a to je druga "nota", nesumnjivo vaznija od one humane), prvo u Brozovoj, potom i u Milosevicevoj verziji. Cavoski jeste - kad su on i Kostunica budili utrnule i pospane srpske (ali i druge) mozgove pocetkom 80-ih, sa stranica malobrojnih kritickih glasila (pre svega "Knjizevne novine"), svi su na njih nasrtali, a Milosevic se u pocetku svoje vladavine neprestano pozivao na Tita! Dakle, razumem poziciju obojice, mislim da je uvetovana oba puta razlicitim iskustvima u razlicitim istorijskim periodima. No, da pokusam rezimirati, u ovom prvom delu javljanja: Markovic je olicavao humanizam levice - i lepo je da ima naslednika u takvom, makar koliko idealistickom pristupu, utoliko iskreno cenim napore Marija Kalika, ne samo u ovom tekstu, nego i u celokupnom filozofskom i politickom angazmanu. Koliko je onda opravdan tvrdji, "robusniji" pristup Koste Cavoskog? Pre pokusaja da se odgovori na to pitanje, valja uvaziti Kalikov argument da nije u redu vlastito misljenje mesati sa tudjim, kao sto to, izgleda, povremeno cini Cavoski, u nestrpljivosti da potvrdi i iznese vlastito stanoviste i iskustvo, koje je bilo i gorko i - anticipatorsko!
Preporuke:
0
0
7 nedelja, 01 avgust 2010 22:21
"Antropologija" i istorija (2)
Ako se s postovanjem moze gledati na humanisticki angazman "levicara" poput Markovica - umesto reci "levicar" pre bi stajala rec "humanista" - s pravom se mora kritikovati njihova procena konkretnih istorijskih zbivanja. Ne slazem se sa Markovicevom, utoliko i Kalikovom procenom - ako vec ne znamo sta je Tita odvelo sa "humanistickog" i drzavotvornog stanovista na "razbijacko", kod Milosevica se to moze znati! Na jednoj strani pritisak velikih sila - a na drugoj njegova nesposobnost da proceni sutuaciju i, jos vaznije, njegovo dopustanje da Srbija postane feudalna prcija njegove supruge Mirjane Markovic! Tito je na vrhuncu Jugoslavije odustao od jugoslovenske ideje, a Markovicka je u u casu evidentnog rapada te ideje uzela tu, a ne srpsku ideju kao osnovu "srpske" borbe! Bez provere na glasackim mestima - svoju suprugu je Milosevic naprosto "oktroisao" kao drugog suverena! I tu dolazimo do vaznog momenta, koji Markovic, a i Kalik kad ga navodi - razumeju krivo! Dakle, nije se Milosevic borio protiv Karadziceve "grandomanije" - kako bi i mogao kad je istovremeno utirao put grandomaniji jedne nemuste i poluobrazovane zene "sa cvetom u kosi"?! Ne, Mario, nije kod Karadzica bila rec o "grandomaniji" - nego je u jednom trenutku istorije, ubrzo nakon 1992, Srbima postalo jasno da ideju srpstva realnije i iskrenije zastupa Karadzic nego sto to cini tandem Milosevic-Mira Markovic! Da podsetim, ozbiljno se tad razmisljalo da bi s obzirom na situaciju novi srpski vodja trebalo da bude Karadzic, umesto tvrdokornog komuniste i neiskrenog "nacionaliste" Milosevica! Nista neobicno - ne samo u ranijoj istoriji Srba, nego i u najnovijoj istoriji Hrvata, Muslimana, Slovenaca, vodjstvo su preuzimali oni koji su donosili nove ideje i novu energiju. U Srbiji se to nije desilo, Slobodan i Mira su - uime vlastite grandomanije - "udarili" na sve "rivale", na Karadzica pre svih, ali pre toga i na Raskovica, i u Krajini instalirali krutog i nesposobnog Milana Babica! Eto, to je istorija!
Preporuke:
0
0
8 ponedeljak, 02 avgust 2010 00:39
Stevan
G. Kalik na romantičarski način, (kao da je Dizraeli ili Bizmark) kaže da je tokom govora zaplakao. Nehrišćanski je to, plač je jedna od mnogih taština. Jov nije plakao tako ni zato, a bio je pravedniji od g. Kalika. Ali svako ima pravo da ne bude hrišćanin. Ako bira bidermajer umesto Besede na gori, niko mu ne sme zameriti.
G. Kalik je dobar filozof. Niko nema pravo da mu predloži da manje čita i koristi Kanta, a više njegovog savremenika, sugrađanina i prijatelja Hamana.
G. Kalik piše da ako je reč o pogledima profesora Markovića, možemo reći da je, po njemu, bar u Jugoslaviji u periodu 1953-1965. imalo smisla živeti. A 1965. godine smo dobili otkaze, ali i pasoše. Iskoristio sam ovo drugo. G. Kalik piše da profesor Čavoški nije verno ni u celini preneo određena Profesorova zapažanja, što njegovom prikazu na tim mestima daje neadekvatan, prilično subjektivan izgled. Stoga, zarad prave istine, možda treba pomenuti neka razmišljanja profesora Markovićeva u njihovom autentičnom obliku. Pokojni profesor je u časopisu Filosofija za 1971, broj 1 na str. 137-138, upozorio da „moramo da vodimo borbu protiv ideologija koje pokušavaju da ispune vakuum u našem društvu. Elita našeg društva ne nudi nikakve duhovne socijalne vrednosti . Zato se tu ubacuje crkva s jedne strane, i nacionalizam, s druge . Nacionalizam je, u stvari, surogat za sva druga socijalna pitanja“. U svojoj borbi protiv nacionalizma pokojni profesor je pronašao i saveznike: on je u Praksisu za tu istu 1971 ( a mi koji smo stariji dobro pamtimo prethodnu i tu godnnu) u broju 6 na str. 823 podržavao zalaganje hrvatskog rukovodstva, Mika Tripala, Savke Dabčević – Kučar i Pera Pirkera. Profesor je tražio da se Jugoslavija pretvori u labavu konfederaciju. Neka svi oni počivaju u miru, kako bi rekla naša braća zapadnog obreda. I neka Gospod da zdravlja Mariu Kaliku i svim čitaocima ove ugledne novine. Jer Njegovo je carstvo, i sila, i slava, doveka.
Preporuke:
0
0
9 ponedeljak, 02 avgust 2010 10:15
Vid
Koliko god da se radi o velikom čoveku, ja ću prof.Markovića pamtiti kao glavnog ideologa SPS-a nesrećnih devedesetih godina, mada mi se čini da je u jednom trenutku iskorišćen od strane Miloševića kao što su to bili i Avramović i D.Ćosić. Imam utisak da koliko god da se nije slagao sa stavovima i politikom Broza i Miloševića ipak za njih nalazi određena "opravdanja" i isuviše bira reči kada ih kritikuje, ne uzima u obzir baš sve činjenice (npr.uloga miloševića u padu Krajine)itd. Pokazuje izvesne slabosti prema svojim levičarima u dovoljnoj meri da ga ne smatram objektivnim. Ličnost J.Broza je nemoguće ne posmatrati sa stanovišta srpskog nacionalnog interesa, a onda nisam siguran koliko bi pozitivnih stvari tu moglo da mu se pripiše, s obzirom na pogubnost njegove politike po srpski narod. Od Brozovih sposobnosti kao političara, Srbija i nije imala neke koristi a pretrpela je velike štete. Komentarisati Miloševića kao ozbiljnog političara koji je imao ideju i odgovornost prema narodu i državi, iluzorno je. Njega ni jedno ni drugo nije zanimalo! Čitava njegova politika bila je u stvari - kako sačuvati vlast bez obzira na sve! Deo teksta koji govori o švercu 90-tih mnogo govori. Ako i može da se opravda bogaćenje pojedinaca (lično ne mislim da može), ne znam šta je Miloševića sprečavalo da spreči besomučno bogaćenje njegovog sina švercera! Bar je to mogao da reši, da je hteo!
Neslaganje Markovića i Čavoškog nimalo ne čudi kada se vidi sa kojih pozicija nastupaju jedan i drugi. Izvinjavam se ako sam malo skrenuo sa teme!
Preporuke:
0
0
10 ponedeljak, 02 avgust 2010 13:31
Drago Sten
Mihajlo Marković i Kosta Čavoški se razlikuju na mnogo načina i iz mnogo razloga.Čavoški je dete izvan revolucije Marković njeno čedo .To naravno nije presudno ali u ovom slučaju je primetno.Drugo Mihajlo Marković je čovek koji ne imprpovizueje.On uzima činjenice, neprikosnovena bivanja iz čijih nabrajanja izvčalači odgovarajuće zaključke.On ne ide u sva vremena u kojima je Tito ostvarivao svoju vlast.Istina je da Tito svoje saborce kad se s njima razilazio nije kao Staljin ubijao.Ali to ne znači da upošte nije ubijao. Kad je došao na vlast posle rata on je mnoge građanske glavešine i intelektualcce, bez suda, u opštoj posleratnoj pometnji ,nemilosrdno i po Lenjinvoj recepturi istrebljivljo kao kakvu gamad.Marković više pažnje poklanja onome prvom nego ovome drugom.Ko zna možda Kosta Čavoški na tome gradi svoju sliku Titovog režima .Naravno nevolja je što on ne kaže da je to njegova a ne Markovićeva slika,ali i sam Kalik navodi ograde ili primedbe iz kojih se to moglo da vidi.
Marković nije imao pretenzija da Tita i njegov režim osvetli do kraja.On je izneo svoj način suđenja o Titu.Ali, znate šta .Tito nije Rankovića ubio ali mu je verovatno brionskim plenumom život verovatno skratio.Muke koje je Ranković, verni sluga koji je odbačen , propatio baš zato što je bio odan i služio do kraja, veće su nego da je stvarno protivu Tita nešto radio.Marković te okolnosti ne analizira i možda greši.Možda je ovo drugo namesto ubjanja crnje i gore.Tu Čavoški implicitno i asocijativno nalazi hranu za svoj sud.
Navodim ove primere da se vidi da jedan podatak upoređen sa drugim ne mora da daje supriotne , nego možda baš istorodne rezultate.Nema ovde prostora za detaljnu elaboraciju ali mislim da ni Kalik ni ova dvojica filozofa nisu sve o ovim ličnostima kako valja rasčistili.Prema tome Kalik zamera Čavoškom ono što ni sam nije učinio.Treba zaći iza kulisa činjenica, protumačiti njihovu suštinu pa tek onda smatrati da se došlo do kraja.A kraj je čsto beskrajan
Preporuke:
0
0
11 ponedeljak, 02 avgust 2010 14:07
M.I.T.
polazi od metafizičkog uverenja da je ljudska priroda po sebi nepromenljivo zla da bi onda izneo krajnje preteranu tvrdnju kako savladavanje zla nikada i nigde nije postalo pravilo. Bilo bi zaista strašno ako bismo kao ljudi bili onakvi kakvim nas zamišlja Čavoški, i ako bi nam takav bio dosadašnji i budući istorijski život.

Na sreću, nije tako


Iako mi je mnogo bliži Marković od Čavoškog, moram da zapitam na osnovu čega je Kalik ovo zaključio? Sopstvenog iskustva? Antropološkog optimizma? Pretpostavki ili lepih želja?
Nevolja je (po ljude) u tome što su (dijalektički) u pravu obojica (Čavoški i Marković). Jedino ovde nije u pravu Kalik koji je na Markovićevoj strani, ali pokušava da presudi ko je od njih dvojice u pravu.
Preporuke:
0
0
12 ponedeljak, 02 avgust 2010 14:29
Mario Kalik
@ Zoran Tucaković

Nisam hteo da prekinem Čavoškog da ne bih pravio veći incident nego što je već bio samim Čavoškijevim izlaganjem, pre svega iz poštovanja prema profesoru Markoviću koji je bio prisutan i kao autor govorio na kraju. Niste pažljivo pročitali moj tekst, vrlo jasno sam na dva mesta rekao da je profesor tada odgovorio Čavoškom, znači nije reč o posthumnoj tribini. Znajući profesora, to sam i očekivao, pa je i to jedan od razloga što sam se suzdržao, nema potrebe da ja intervenišem pored živog i duhovno vitalnog Mihaila Markovića. Sada kada profesora više nema, a neko i dalje spominje i koristi njegove stavove na neadekvatan način, morao sam da reagujem. I nije reč o očekivanju hvalospeva, i to sam u tekstu rekao, profesoru uopšte nisu smetali kritički tonovi bilo njemu upućeni bilo o temama kojima se bavio, nego je reč o tome da oni treba da imaju odgovarajuću formu s obzirom na kontekst u kome se pojavljuju. Čavoški je jednostavno u tom trenutku izgubio iz vida razliku između političke tribine na kojoj (temperamentno) izlaže svoje stavove i promocije knjige na kojoj učestvuje kao izlagač pozvan od strane autora koji mu na taj način iskazuje poštovanje. Na to Markovićevo poštovanje Čavoški nije uzvratio kako treba.

Razlike između ocena Markovića i Čavoškog o Raliću su više nego očigledne, i ako niste u stanju da to shvatite i prihvatite, zaista vam ne mogu pomoći. Marković, na osnovu svega onoga što je rekao o Raliću, nikada ovog ne bi mogao da nazove "prljavim perom tadašnje ideološke žandarmerije", takve uvredljive formulacije inače nisu profesorov stil. A dok me vi ili Čavoški ne uverite da je Ralić zaista "prljavo" pisao o praksisovcima i redovno obavljao "najprljavije poslove u takozvanoj idejnoj borbi", i dalje ću misliti da je reč o najobičnijoj Čavoškijevoj difamaciji. Pri tom, za dokaz "prljavosti" očekujem nešto više od činjenice da je Ralić sa praksisovcima vodio žučne polemike. Nadam se da Ralić nije "prljav" samo zato što je kritikovao praksisovce...
Preporuke:
0
0
13 ponedeljak, 02 avgust 2010 14:30
Mario Kalik
@ Zoran Tucaković

A kada pokušavate da u mojim rečenicama nađete nekakvo ocrnjivanje Čavoškog, onda očigledno ne ralikujete ironiju, koja je sasvim legitimno sredstvo u jednoj polemici, od difamacije. Kada kažem da Čavoški nešto "proročki" uviđa, onda to nije ništa više (niže) od ironije, tj. reći nekome u ironičnom smislu da je "prorok" nikako ne može biti uvreda, još manje ocrnjivanje. To je samo podsmevanje njegovim stavovima koje je izrečeno u sasvim dozvoljenoj formi, u čemu nema ničeg neprimerenog što vređa njegovu ličnost. Još smešnije je kada kao ocrnjivanje pokušavate da predstavite moje reči da je Čavoški nečega bio "navodno potpuno svestan". Zašto bi sumnja u to da je Čavoški zaista bio nekada svestan onoga čega je sada svestan, bilo njegovo ocrnjivanje?! Nadam se da (još uvek) imamo pravo da sumnjamo u Čavoškijeve stavove a da to ne bude odmah ocenjeno kao njegovo ocrnjivanje...

Pa eto vi sami na kraju priznajete da je Čavoški na neki način prorok, jer kažete da su se njegova predviđanja ostvarila. Ja samo očekujem da mi dokažete da je Čavoški recimo 1992. ili 1994. zaista bio svestan onoga što će nam se desiti 1999. ili 2008. I da to što nam se u međuvremenu desilo jeste isključivo posledica "pogrešnih poteza onih ličnosti" koje je Čavoški kritikovao. A čak i da tako jeste, to ne znači da bi alternativno rešenje koje je Čavoški predlagao (ako ga je uopšte tada predlagao), a to je neprihvatanje bilo kakvih ustupaka, dovelo do drugačijeg ishoda. Možda bi bilo isto, možda gore. Ja lično mislim da bi bilo gore, i zato je dobro što Milošević nije slučao Čavoškog. Ako je ovaj to tada uopšte predlagao...
Preporuke:
0
0
14 ponedeljak, 02 avgust 2010 17:13
Mario Kalik
U slučaju Tita zbog godina, a u slučaju Miloševića zbog slaganja sa njegovom politikom, zaista nisam osetio, kako kažete, "licemernost i svirepost te 'levičarske' misli", ali sam zato itekako osetio licemernost i svirepost desničarske misli i prakse, od nacionalističke do liberalne, "demokratske". Što na javnoj sceni, što direktno na svojoj koži. Nisam siguran da su Čavoški, Koštunica i slični početkom 80-tih godina bili u goroj poziciji nego što je danas neko ko se izjašnjava kao komunista i patriota ujedno, u sredini u kojoj se ja krećem pogotovo. Zbog prvog me žestoko napadaju i osporavaju nacionalisti, a zbog drugog "demokrati" koji drže premoć u društvenim institucijama. Nekada su disidenti, bez obzira na ideološke razlike, bili međusobno vrlo jasno i čvrsto povezani u svojoj borbi protiv režima, imali su snažna uporišta u raznim intelektualnim, kulturnim krugovima i institucijama nad kojima partija nije imala kontrolu, i odatle vodili svoju antirežimsku kampanju. Slično je bilo sa opozicijom 90-tih. Ne vidim danas ni približno sličan prostor za izražavanje stavova sličnih mojim, a još manje tolike pojedince koji ih zastupaju. Stoga, ako gledamo kome je u nekom od ovih istorijskih trenutaka bilo najteže, mislim da je to nesumnjivo komunistima-patriotama danas. I značajnim delom zbog takvog iskustva sa ostrašćenim kritičarima i protivnicima Tita i Miloševića, sve sam skloniji da politike koje su ova dvojica vodili smatram vrednijim. Kada vidim koliko se nebuloza i očiglednih falsifikata plete oko njihovih ličnosti i dela, oni mi deluju utoliko prihvatljiviji.

Žao mi je što vam se Mira Marković, odnosno posredno Milošević koji ju je "oktroisao", čine značajnijim uzrocima naše istorijske tragedije od pritiska velikih sila. Uvek to svaljivanje veće krivice na Miloševića-Markovićevu smatram posrednim umanjivanjem krivice i odgovornosti velikih sila, izvesnom amnestijom njihovih nesumnjivih zločina.
Preporuke:
0
0
15 ponedeljak, 02 avgust 2010 17:13
Mario Kalik
@ "Antropologija" i istorija

Za mene će uvek ove sile ostati glavni krivci za tešku situaciju koju smo imali i još uvek imamo. Ne vidim da se, s obzirom na sve ono što o tome znam i novo saznajem, taj zaključak ikako može promeniti.

Ima naravno mesta za kritiku politike Mire Marković i nje lično, ali to nisu ona koja vi spominjete. Ne bih rekao da je Markovićeva nekako nametnula Miloševićevu jugoslovensku umesto "ideje srpstva"; Milošević zapravo nikada nije sledio "ideju srpstva" koju vi imate u vidu, nego projugoslovensku ideju sa normalnim naglaskom na odbrani Srba i Srbije, s obzirom na celu tadašnju istorijsku situaciju. I to nije bilo podleganje nekakvim iluzijama. Sama Srbija je bila i još uvek je višenacionalna država i tvrdo insistiranje isključivo na "ideji srpstva" u Karadžićevoj ili Šešeljevoj verziji, u uslovima kada u okruženju besne ratovi na nacionalnoj osnovi, nužno bi ozbiljnije narušilo njenu međunacionalnu ravnotežu. Zato je Miloševićevo neprestano obraćanje svim građanima Srbije, a ne samo Srbima, koje je u vrlo teškim vremenima punim iskušenja da se padne u nacionalne sukobe dovelo do toga da ih je Srbija izbegla, po meni velika vrednost i uspeh te politike.

Ako je reč o samim ličnostima, nisam siguran da je Karadžićevo pesništvo (mnogo) rečitije od dnevnika Mire Marković, ili da je njegovo obrazovanje (kao psihijatra) bilo veće i kvalitetnije od njenog obrazovanja (kao sociologa). Tačno je da se u nacionalističkim krugovima razmišljalo da Milošević bude zamenjen Karadžićem, kao svakako bolji predstavnik "ideje srpstva", ali ovi krugovi jednostavno nisu bili dovoljno jaki da to u tom trenutku izvedu. Srećom. Jer, ne vidim da je "ideja srpstva" tada bila bolja alternativa za probleme pred kojima smo se nalazili. Čini mi se da bi te "nove ideje" i "nova energija" doveli do još većih gubitaka koji bi se možda završili potpunim porazom. Borba protiv ove grandomanije vodila se stoga u ime naroda, a ne pukih interesa Miloševićeve ili vlasti njegove supruge.
Preporuke:
0
0
16 ponedeljak, 02 avgust 2010 18:00
Zoran Tucaković
Gospodine Kalik, Vi ste napisali sledeće:
Priznajem da sam jedva izdržao da ne prekinem Čavoškog jer su sadržaj i način njegovog izlaganja bili u dubokom neskladu sa kontekstom promocije jedne knjige, kada se očekuju pohvalni, prigodni i, u najmanju ruku, odmereni tonovi.

To, da se očekuju pohvalni tonovi, moguće je da je važilo u vremenu u kojem je sve ostalo mnogo važnije od suštine. Ako neko i danas na tome istrajava, to govori o njemu, a ne o suštini. Slažem se sa Vama - trebalo je da zaključim na osnovu vremena održavanja promocije (decembar prošle godine) da je akademik Mihailo Marković tada bio živ. Znači li to da biste Vi svakako prekinuli Čavoškog, da je održana "posthumna" promocija?

Možda Vama izgleda da se ne slažem na sa čim što ste napisali. Nije tako - deo posvećen ličnosti i delu Josipa Broza Tita je za mene najupečatljiviji, i pruža najviše osnova za Vaše tvrdnje koje se tiču "razlike u polazu" M. Markovića i K. Čavoškog.

Možda Vama, gospodine Kalik, nedostaje izvesna satirična "žica"? Recimo, kada biste čuli, ili pročitali, aforizam pok. Vlade Bulatovića Viba: Tužno je kad malo čelo smišlja veliko načelo, da li biste tada zaključili kako je Vib bio izuzetno saosećajan prema tom "malom čelu", ili biste ipak došli do drugačijeg zaključka o smislu napisanog? To što Vi nalazite "prizemno etiketiranje" (Vaš izraz) u kvalifikaciji "prljavo pero tadašnje ideološke žandarmerije" govori da, za razliku od Čavoškog, niste imali mnogo dodira sa ideološkom žandarmerijom. Na sreću, ili nesreću - prosudite sami. Da Vas je zaista interesovao "dokaz prljavosti" P. Ralića, verovatno biste do sada učinili sve da do činjenica dođete. Pa makar se obratili i onome koga ste "jedva izdržali" da ne prekinete tokom promocije.

Drago mi je ako Vas zasmejava ponešto od onoga što sam komentarisao. To pokazuje da u Vama nije sasvim presahla humorna "žica".
Preporuke:
0
0
17 ponedeljak, 02 avgust 2010 18:23
Zoran Tucaković
Ipak, to što Vi ne možete da se pomirite sa tim da postoje ljudi koji, zahvaljujući briljantnom umu i preciznosti prilikom utvrđivanja i ocene činjeničnog stanja, mogu da anticipiraju buduće događaje, odnosno da predvide šta će se dogoditi ukoliko se određene pretpostavke ostvare, ne treba da bude i moj problem. Na vreme je gospodin Čavoški ukazivao da ustupcima kraja nema, i da se zavarava svako ko pokušava da ustupcima i popuštanjem kupi vreme za nekakvu "sudbonosnu" politiku preokreta. Za svakoga ko je imao prilike da se upozna sa utemeljenom kritikom "Miloševićeve" politike, ali i "Koštuničine" politike (znaci navoda su dati zato što je politika jednog čoveka, po prirodi stvari, nemoguća), jasno je šta znači kada napišete da je gospodin Čavoški "navodno bio potpuno svestan". Ali, primera radi, gospodinu Koštunici nije smetalo da, posle više nego "oštrih tonova" Čavoškog na račun "njegove" politike, istog tog Čavoškog pozove na promociju svoje knjige, unapred prihvatajući moguće "oštre tonove" u vezi svoga dela.

Zašto sumnjate u izbor pok. Mihaila Markovića, kada je reč o ličnostima koje treba da govore na promociji njegove knjige? Ispada da ste bili toliko revoltirani, te da ste SAMO zbog prisustva uvaženog akademika Markovića odustali od nečega što bi bacilo senku na predstavljanje njegovog dela. Biće, ipak, da su Vaša očekivanja hvalospeva izneverena, i da su Vas reči Čavoškog uzdrmale u nekim Vašim uvreženim shvatanjima. Takva vrsta osvešćenja i saznanja može da zaboli, kao što inače sloboda ume da zaboli, dok je dobrovoljno "konformističko" ropstvo prilično ugodno (o čemu je naročito Berđajev pisao).

Kad sve stavimo na sto, Vi u suštini prebacujete Čavoškom da "u usta i pero" M. Markovića stavlja vlastite stavove, i u tome ne vidite nikakvo ocrnjivanje sa svoje strane. Složio bih se, ukoliko biste naveli makar jedno pogrešno citiranje M. Markovića od strane K. Čavoškog. Jasno je da će Kosta Čavoški, uvek i svuda, navesti i SVOJE mišljenje. Zašto bi to nekome smetalo?
Preporuke:
0
0
18 ponedeljak, 02 avgust 2010 18:29
Mario Kalik
@ Stevan

Mnogo grešite. Ja sam na realistički, a ne na romantičarski način, rekao da sam zaplakao, jer je to bila suva činjenica. Ne znam da li je nehrišćanski zaplakati za preminulim prijateljem, ali znam da je ljudski. A možda je hrišćanski zaplakati (i) za preminulim neprijateljim, pri čemu tek tada o nekakvoj taštini ne može biti govora, jer je na delu upravo suprotno. Ne znam ni da li je Bog koji Jovu čini svakakva zla i traži kao dokaz njegove vere to da ovaj čak ni ne zaplače, uopšte hrišćanski Bog. Ali svako ima pravo da bude hrišćanin sui generis. Niko, međutim, nema pravo da preispituje ljudskost plakanja za preminulim i priznanje tog čina.

Lepo je što ste naveli stav profesora Markovića o nacionalizmu iz 1971. Desničarske ideologije su uvek vrebale priliku da poteškoće na putu razvoja socijalizma iskoriste za povratak na staro, za vraćanje toka istorije unazad. Nacionalizam je često samo (pogrešan) odgovor na sasvim drugu, ekonomsku, socijalnu krizu. Ima li bolje potvrde za to od činjenice da nacionalistički porivi u nekadašnjoj Jugoslaviji jačaju od druge polovine 60-tih, dakle, nakon započinjanja privredne reforme koja je dovela do ekonomskih i socijalnih problema u društvu?

Ali, zato sasvim netačno navodite da je profesor "podržavao zalaganje" hrvatskog nacionalističkog rukovodstva. U tekstu na koji se pozivate njihova imena se uopšte ne spominju, a profesor u određenom kontekstu govori o "labavoj federaciji", a ne o "labavoj konfederaciji", kao "realnoj šansi" da se tadašnji upravo "nacionalni sukobi smire — ukoliko se ne želi raspad zajednice". Teško da je ovo želelo rukovodstvo MASPOK-a. O njima mnogo pre govore sledeće profesorove reči iz istog teksta: "Okolnost da se republike pretvaraju u suverene nacionalne države, uz mestimičnu zaglušnu buku nacionalnih bubnjeva i manijakalne napore za stvaranjem jedinstvenih nacionalnih frontova - dovodi u pitanje ne samo opstanak jugoslovenske zajednice već i opstanak bilo kakve marksističke orijentacije".
Preporuke:
0
0
19 ponedeljak, 02 avgust 2010 18:40
Mario Kalik
@ Vid

Pokazuje izvesne slabosti prema svojim levičarima u dovoljnoj meri da ga ne smatram objektivnim

Tako vi o Markovićevim stavovima. A onda, za razliku od njega, u svom odgovoru niste pokazali nikakvu slabost prema "njegovim" levičarima, nego ste ih puni snage do kraja ocrnili. Što, naravno, daje daleko objektivniju sliku od profesorove...
Preporuke:
0
0
20 ponedeljak, 02 avgust 2010 23:13
Vid
za M.Kalika

Ja uopšte i ne krijem svoje mišljenje o levičarima tipa Broz i Milošević. Naravno da sam ih , kako rekoste, "ocrnio" ali ja kao čovek i (zašto da ne) Srbin ne vidim kako bih o njima razmišljao drugačije kada i danas trpimo posledice njihove katastrofalne politike, a kraj se i ne nazire...
Preporuke:
0
0
21 ponedeljak, 02 avgust 2010 23:17
Pera
Narod koji gubi svoj nacionalni identitet a to se sada desava sa srbima gde jos"intelektualci" sa svojim"opseznim"razglabanjima opstruisu i ono malo duhovnog i hriscanskog u njemu,lici na haoticnu masu ljudi na nekoj medjunarodnoj stanici cekajuci voz ili vlak na putu za nebo ili zapad o cemu mozda sniva Kalik injemu slicni umovi.Summjam da ce Kalikove recenzije pristiglih komentara da promene sto sam gore naveo.
Preporuke:
0
0
22 utorak, 03 avgust 2010 08:10
samoupravljac
Sve je isto samo njega nema. Doci ce i Mira i sin. Ona i Micun sami imaju oko 160 godina, ali imaju viziju ..
Preporuke:
0
0
23 utorak, 03 avgust 2010 14:36
Mario Kalik
@ Drago Sten

Više puta sam se izjašnjavao o crvenom teroru nad njima neprijateljskim snagama, koji i vi ovde spominjete. Napisao sam o tome i poseban tekst, "Komunizam i nasilje", za Politiku. Uglavnom, mnogi od tih "građanskih glavešina i intelektualaca" bili su potpisnici "Proglasa srpskom narodu" koji je zahtevao da se osudi otpor okupatoru, čime su postali saučesnici u zločinima okupatora nad rodoljubima koji su se protiv njega borili. Mnogi su na druge načine služili okupatoru ili domaćim kolaboracionistima. Uz to, pre rata i tokom rata je stradalo mnogo komunista po zatvorima ili na druge načine, najčešće bez suda. Koje presude stoje iza ubijenih sedam sekretara SKOJ-a, Đure Đakovića, pobijenih u logorima Banjica, Sajmište itd.? Dakle, vodila se sve vreme bespoštedna borba između revolucije i reakcije koja je pri kraju rata i nakon njega promenila odnos snaga u korist revolucije. Komunisti su uzvratili istom merom na nasilje koje je nad njima počinjeno. U trenucima kada se klasna borba zaoštrava do kraja i kada se stvara novi društveni poredak nemoguće je igrati po nekakvim "objektivnim", "nepristrasnim" pravilima koja su uglavnom samo mit, jer se iza tih pravila nalaze ovi ili oni klasni interesi. Uostalom, prilikom svake radikalne društvene promene dolazilo je do nasilja, nasilje je babica svakog novog društva. Tomas Mor je, gledajući pred sobom prvobitnu fazu kapitalizma, rekao da su "ovce pojele ljude". Tokom kapitalizma Kapital je proždirao radnike na razne načine. Što bi onda nasilje bilo anatemisano samo u slučaju socijalističke revolucije?

Kada tako stvari postavimo, onda otpada dilema između nasilja i nenasilja, ostaje samo pitanje o kakvom je nasilju reč? Da li je ono u službi većine ili manjine, ili možda čak svih ljudi? I tu se vidi bitna razlika između crvenog i belog terora. Beli teror je nasilje privilegovane manjine nad ogromnom većinom društva koju čine potlačeni. Crveni teror je nasilje nad ovim nasiljem i u interesu je većine, a na kraju i svih ljudi.
Preporuke:
0
0
24 utorak, 03 avgust 2010 14:36
Mario Kalik
Jedino komunistička doktrina i praksa od svih do sada postojećih smera stvaranju besklasnog društva u kome će, kako je Marks rekao, "sloboda pojedinca biti uslov slobode svih". Jedino ona razotkriva i razgrađuje drastične društvene nejednakosti i nepravdu koje se u tzv. građanskom društvu kriju iza floskula o "pravima" čoveka (građanina), koja su samo mrtvo slovo na pravilo ako taj čovek nije socijalno slobodan, ako nema radno mesto, adekvatni dohodak, krov nad glavom, mogućnost da se obrazuje, da se leči itd. Ako toga nema, iluzorna je svaka priča o klasičnim liberalno-demokratskim slobodama mišljenja, govora, glasanja itd. Čoveku koji nema one prethodne temeljne slobode su ove druge samo nemoguća ili mršava kompenzacija. A u socijalističkim porecima su ove temeljne slobode, za razliku od prethodnog, kapitalističkog društva, zaista bile u velikoj meri ostvarene. Zato je revolucionarno nasilje komunista u osnovi progresivno i emancipatorsko, a nasilje protiv komunista retrogradno i represivno. Stare vladajuće klase morale su da stradaju kako bi se oslobodili potencijali besklasnog društva.

Inače, ne bih rekao da je Čavoški sasvim izvan revolucionarnog projekta koji je ovde razvijan nakon rata. U mladosti je on bio član partije, tokom 13 godina, i imao je perspektivnu karijeru. Sve do 1971. nije bio u sukobu sa partijom. A onda je, nakon isključenja, u celini odbacio ne samo Tita i partiju, nego čitav socijalistički projekat. Kad već spominjete Rankovića, razlika između njih je ovde vidljiva. Ranković je nesumnjivo doživeo veliki udarac i pad, od drugog čoveka u državi praktično preko noći je postao penzioner. Ne verujem da je u tom trenutku njegovo razočaranje bilo manje od onog koje je Čavoški doživeo u svom slučaju. Pa ipak, za razliku od Čavoškog, on do kraja života ne da nije javno kritikovao, nego ni reč nije rekao protiv partije, sistema i njegove ideologije. Ne kažem da je ovo sasvim opravdano, ali mislim da u takvom držanju ima nesumnjive časti i veličine.
Preporuke:
0
0
25 utorak, 03 avgust 2010 19:04
Drago Sten,
Ima mnogo onoga sa čim bih se u Vašim reakcijama na ova pisanja, nas slobodnih strelaca, složio.
Jednom mi je Žika Pavlović reditelj i pisac, dok je bio živ, rekao:"Komunizam - to je najbolje što je svet izmislio.Šteta što je neostvarivo".I sam sam dok sam bio mlad ludovao za svetom koji neće biti prepun ovolikih zala koje sam oko sebe na sve strane video.Ali sam brzo shvatio da je taj san oblik manipulacije i da je "neostvariv".
Znate gospodine Kalik,nisam Rankovićev slučaj pomenuo zato da bih imao neki argumenat ni protivu Vas a najmanje protivu Mihaila Markovića:u jedom tekstu, negde u ovim komentarima, čak sam se zalagao da mi, naše velike ljude, misleći i na njega, počnemao kako valja da veličamo.Rekao sam da mi svoje Lovćene ne umemo da podignemo i da imamo mnogo ličnosti koje to zaslužuju.Lovćeni bi nas branili, činili samosvesnim.Lovćeni bi nas upućivali na svoja prava u svetu i unosili samopoštovanje, svejedno da li smo uspešni ili, kao sada, svuda stradamo.
No, apropo Rankovića.Hteo sam da kažem da je Tito uvek bio isto.Da se tu nijne radilo o "protivurečnoj ličnosti", nego o nekome ko se prilagođavao vremenu.Uvek je on bio ista ličnost.Rankovića je smazao za doručak kad mu je to trebalo, pre toga Đilasa kad je primetio da Crnogorac pomišlja da usedne mesto njega na kormilo.Sve ih je spremao za čistku kad prilike zahtevaju pražnjenje naboja.Nije ih on jurio zato što su grešni nego zato što je hteo da bude sam i večito na vrhu.Nije on nikad bio druga ličnost nego veliki svetski glumac koji je čitao ljudske slabosti i prema njima se podešavao.Veliki je on isto onako kako ima genijalnih lopova. On je pojeo moj san o svetu bez zala i bez nepravdi.A ja sam taj san ispaštao decenijama i nisam mogao da ga zaboravim,.Bol zbog toga promašaja je bol celog sveta, slutim, i uverenja da "bolji svet " nećemo, dok umiremo, nikad uspeti da ostvarimo.Hvala vam što sve ovo čitate i imate potrebu da u ovim razgovorima, izvan šablona i opterećenja, učestvujete.Drugi to ne čine.
Preporuke:
0
0
26 utorak, 03 avgust 2010 19:17
Velja
Neverovatna je potreba nekih pisaca komentara da se, prenebregavajući savršeno jasan smisao Kalikovog teksta, navijački svrstavaju iza stavova Markovića, odnosno Čavoškog. Njihovi se stavovi razlikuju, što je Kalik dokumentovao, smatrajući korektnim da se to ne prikriva, ne ulazeći pritom u vrednosno ocenjivanje ni jednih, ni drugih.

Draga braćo, učite da slušate i čitate drugoga, da ga razumete, pa tek onda sudite! Bez strasti i hladne glave. Ako je moguće.
Preporuke:
0
0
27 utorak, 03 avgust 2010 21:12
Ljubiša Jovanović
18 ponedeljak, 02 avgust 2010 19:29 Mario Kalik
Desničarske ideologije su uvek vrebale priliku da poteškoće na putu razvoja socijalizma iskoriste za povratak na staro, za vraćanje toka istorije unazad. Nacionalizam je često samo (pogrešan) odgovor na sasvim drugu, ekonomsku, socijalnu krizu. Ima li bolje potvrde za to od činjenice da nacionalistički porivi u nekadašnjoj Jugoslaviji jačaju od druge polovine 60-tih, dakle, nakon započinjanja privredne reforme koja je dovela do ekonomskih i socijalnih problema u društvu?

Prilično čudni zaključci i stavovi.
Da li kada kažete to za desničarske ideologije mislite i na vladavinu konzervativnih i desničarskih stranaka u kapitalizmu? Uostalom, ideologija ne radi i ne može da radi ništa, samo oni koji je zloupotrebe. Ako mislite da može, ulazimo u oblast zabrana knjiga, ograničavanja slobode govora i rada stranaka ...
Zašto je nacionalizam "pogrešan odgovor" na bilo šta? Nacionalizam se skoro svuda smatra normalnim i zdravim osećajem pripadnosti naciji i zajedničkom jeziku. Šovinizam je nešto drugo, ali Vi njega ne spominjete.
A, možda "nacionalistički porivi u nekadašnjoj Jugoslaviji" nisu jačali samo zbog "ekonomskih ... problema" nego zato što su nacionalni odnosi bili loše rešeni u njoj (nekažnjavanje odgovornih za genocid nad Srbima u Hrvatskoj, neprestalno optuživanje Srba za hegemoniju, loše sprovedeno razgraničavanje, uz pravljenje dve autonomije u Srbiji, i nijedne u Hrvatskoj ...), davanje velikih sredstava i novca za pomoć Albaniji ...? Šta kažete na to?
Valjda ekonomski i socijalni problemi navode vlast na privrednu reformu, a ne obrnuto, kako vi pišete...
Evo jednog pitanja: da li smatrate nacionalizmom kada je jedan narod nezadovoljan zato što mu odnesete prugu i fabriku u susednu državu (Albaniju) na poklon dok on gladuje, kada mu preimenujete jezik (srpski u srpsko-hrvatski), ponižavate mu crkvu, nipodaštavate istoriju, postepeno i sistematski ukidate pismo, pobijete deo građanstva ...?
Preporuke:
0
0
28 utorak, 03 avgust 2010 23:33
Mario Kalik
@ Zoran Tucaković

Reč je o PROMOCIJI, ne o TRIBINI, same reči govore, na prvoj se očekuje promovisanje autora, isticanje najboljih strana tog dela, uz naravno uvek dozvoljenu ali odmerenu kritiku, pošto nije reč o promociji političke stranke ili nekog proizvoda. Bio sam na mnogim promocijama i sve su tako izgledale, u "ovom" vremenu, ne u "onom". A na tribini se očekuju slobodnija izlaganja, i uopšte nije čudno ako dođe do strastvenijih tonova i polemike među izlagačima. Meni je zato nastup Čavoškog bio neumesan, protivan kontekst u kome se pojavljuje.

I ne razumem zašto vas toliko interesuje što ga nisam prekinuo, da li bih ga prekinuo u nekoj drugoj situaciji, itd., mislim kakav je smisao ovih pitanja? Ali, ako vam nešto znači, odgovor je da bih ga verovatno prekinuo u Markovićevom odsustvu. Taj odgovor se i sam pomalo nameće, jer ovaj tekst možete shvatiti kao takvu reakciju u pisanom obliku - rekao sam ono čega sam se tad suzdržao u trenutku kada Čavoški piše tekst o Markoviću, nakon njegove smrti, ponavljajući iste stavove koje je izneo na promociji, bez ikakvog uzimanja u obzir onoga što mu je Marković tada odgovorio. I što inače piše u knjizi koju navodno prikazuje (hoćete li i ovo da ocenite kao ocrnjivanje?)

Ničeg satiričnog nema u Markovićevom podsećanju na Ralića. Reč je o sasvim različitim smislu upotrebe izraza "tužno" kod njega i ovde kod Viba. Kao što sam rekao (ali vi izgleda ili ne čujete ili ne razumete), Marković ističe tragediju jednog čoveka, bez ikakve ironije. Vib ovde na ironičan, pa i sarkastičan način, govori o jednom tragikomičnom, grotesknom tipu ličnosti. Markovićeve reči zato pobuđuju tugu, a Vibove smeh.
Preporuke:
0
0
29 utorak, 03 avgust 2010 23:34
Mario Kalik
@ Zoran Tucaković

Da, zaista su strašni taj sistem i njegova "ideološka žandarmerija" u kojoj "žandari" zbog ispaljenih "metaka" na kraju završavaju na stubu srama u svojoj sredini, pa se zbog toga odaju piću i završavaju tragično. Strašna li je patnja onih koji su stradali od ovakvih "metaka". Dakle, kada Marković piše o Raliću, "potencijalno dobrom i kreativnom čoveku", onda to zvuči kao tragedija, a kada Čavoški piše o Raliću kao "prljavom peru ideološke žandarmerije", onda to meni zvuči kao karikatura. Zaista nisam imao posla sa takvim "žandarima" koji zbog napada na mene bivaju u javnosti razapeti na stubu srama. Nisam toliko zaštićen kao Čavoški i drugi disidenti nekada. A očekivao sam da ćete mi bar Vi ponuditi neke dokaze o Ralićevoj "prljavosti", odnosno da nešto o tome znate, pošto ste rekli da Čavoški nije na tom mestu koristio difamaciju nego narodnu izreku "reći popu pop, a bobu bob". Međutim, Vi me sada upućujete da sam tražim ili da se obratim Čavoškom, kao da je uopšte na meni da tragam za tim dokazima, a ne na vama (dvojici) da ih ponudite. Bojim se stoga da Vi zapravo o tome ništa ne znate, odnosno da Čavoškom verujete na reč. Kao što mu izgleda verujete na reč i kad kaže da je svojevremeno unapred bio svestan svega onoga što će nam se dogoditi. Jer, ni tu mi niste ponudili konkretne dokaze za ovu tvrdnju iako sam ih tražio.

Na kraju još jednom pokazujete da ste slabo šta razumeli od onoga što sam napisao. Nije problem u onome što je Čavoški citirao, nego u onome što nije citirao, a čemu stavlja zamerke. I što u celini Markovićevu knjigu (zlo)upotrebljava za promociju vlastitih političkih stavova.

Čitavo Vaše pisanje razumem kao uzrujanu reakciju čoveka kome je neko doveo u pitanje njegovu dogmatsku veru, izrazio sumnju u autoritet kome bespogovorno veruje.
Preporuke:
0
0
30 sreda, 04 avgust 2010 08:19
Zoran Tucaković
@Mario Kalik,

Za jedan nepošteni odgovor trebalo Vam je prilično vremena.

Pokušaću da Vam objasnim još jednom. Reči: "Posebno je tužno kad potencijalno dobar i kreativan čovek dozvoli da ga drugi upotrebe i da mu gotovo potpuno unište život"(posebno ste ih istakli u tekstu) ne podrazumevaju setu i saosećanje. Moralnu ocenu ličnosti P. Ralića pok. akademik Mihailo Marković ublažio je zato što se radi o njegovom bivšem studentu. Da je hteo da izrazi "setu i saosećanje", M. Marković bi upotrebio izraz "tužan sam", ili "rastužuje me". No, izgleda da ste nešto od navedenog prihvatili, pa u komentaru koristite izraz "tragedija jednog čoveka". Znate šta, mogu ja, primera radi, da razumem ličnu tragediju Adolfa Hitlera, ali to kod mene ne izaziva saosećanje, pa ni setu.

Ono što vi radite, jeste sledeće: Na promociji Vam zasmeta izraz "prljavo pero tadašnje ideološke žandarmerije", i drugi izrazi koje upotrebljava K. Čavoški - dobijate poriv da zbog takvih izraza prekinete promociju - ne dobijate nikakav poriv da na promociji zatražite objašnjenje za upotrebljeni izraz - iznervira Vas pisani tekst K. Čavoškog u kojem on, gle čuda, ponavlja svoje stavove - iznervira Vas i nečiji komentar tim povodom - na kraju, od komentatora tražite dokaze o "prljavosti" Prvoslava Ralića. Dosledno, nema šta!

Vi kao da izražavate tugu što niste toliko zaštićeni "kao Čavoški i drugi disidenti nekada"? Uz to, brkate ideološke progone sa osudom javnosti. Po Vama, treba sažaljevati progonitelja koji je u sebi sačuvao iskricu stida, i koji se oda piću kada se ta iskrica rasplamti usled osude javnosti, a sa druge strane treba žigosati progonjenog koji progonitelja naziva pravim imenom? Pošteno, nema šta!

O dogmatskoj veri i autoritetu nepogrešivih nekom drugom prilikom. Nadam se, ipak, da čitaoci mogu lako da zaključe ko je od nas dvojice sledbenik dogmatskih učenja, i "pravi vernik" (kako bi se izrazio Erik Hofer, vezano za masovne pokrete i "svetlu budućnost").
Preporuke:
0
0
31 sreda, 04 avgust 2010 09:49
Mario Kalik
@ Drago Sten

Poštovani Drago, naravno da čitam vaše komentare i da rado diskutujem sa svima vama koji ste spremni na pristojan razgovor, i polemiku naravno. Za mene ne postoji u tom smislu hijerarhija među ljudima, da neki zaslužuju da im se odgovori, a neki ne, recimo zato što prvi imaju nekakve formalne titule ili stručne kvalifikacije, a drugi nemaju. Pitanja koja ovde razmatramo nisu stručna nego se tiču svakog čoveka, i zato su rasprave često oštre. Svako može da učestvuje, da ponudi svoje mišljenje i dobije odgovor, pod uslovom naravno da to bude na neophodnom nivou poštovanja sagovornika. To je jedina granica i hijerarhija koja ovde postoji, biti na tom nivou ili ispod njega. Profesor Marković je takođe bio takav, sa podjednakom pažnjom je pratio i beležio šta govori jedan akademik kao i "običan" čovek. U pravu ste, mnogi drugi to ne čine.

Ne bih rekao da je komunizam u principu neostvariv. Marks je jednom rekao da ljudi u istoriji postavljaju sebi samo one zadatke koje mogu da reše, tj.nikada naša zamisao nečega ne ide toliko daleko da joj nedostaje svaka mogućnost ostvarenja. Mnoge ljudske ideje, koje su nekada bile samo plod mašte, ili se o njima uopšte nije razmišljalo, vremenom su, pre ili kasnije, postale stvarnost. Uzmite samo Leonardove skice helikoptera, nastale čitavih 400 godina pre nego što su napravljene prve letilice. Ili ideju univerzalnih političkih prava čoveka kao građanina, nastalu u 17. veku. Tek u 20. veku, u mnogim razvijenim zemljama tek nakon Drugog svetskog rata, jedno od tih osnovnih prava kao što je pravo glasa zaista je postalo svima dostupno. Kao da je zapadnoj demokratiji trebalo 300 godina da shvati da su i žene ljudi, tj. građani.

Komunizam takođe projektuje jednu veliku ideju, i posebno je radikalan. Njegova ideja, naime, ide dalje od svih dotadašnjih socijalnih i političkih učenja. On postavlja pitanje opšteljudske, a ne samo političke emancipacije (što su granice građanskog društva), o tome Marks govori u "Prilogu jevrejskom pitanju".
Preporuke:
0
0
32 sreda, 04 avgust 2010 09:49
Mario Kalik
@ Drago Sten

On dovodi u pitanje osnovu na kojoj su počivala sva društva do tada u istoriji, a to je klasna osnova, niko nju nije ozbiljno problematizovao, pa čak ni dotakao. Zbog ovog snažnog impulsa protiv čitave dotadašnje (pred)istorije kao istorije klasnog društva, komunizam jeste utopija. Ali, podsećam, po svom izvornom značenju, utopija znači samo mesto kojeg nema, a ne kojeg ne može da bude. On jeste kao utopija teško ostvariv, ali nije neostvariv. 13. jula 1789. i pad Bastilje je izgledao "neostvariv" da bi se desio već sledećeg dana. U leto 1941., kada je Nemačka nezadrživo gazila po SSSR-u i kada je čitava Evropa bila pokorena, i pad Trećeg rajha bio je "neostvariv" da bi njegov početak kraja krenuo tek nekih pola godine kasnije.

Zato su naši potencijali, kako reče profesor, mnogo veći nego što smo toga svesni. Ako se trudimo što više, shvatamo da sve više možemo. Ta vera u sebe je ono što nas pokreće. A bez utopije, ideala, mašte, jedan svet zakržljava i odumire. Ideali su ono što nas održava u duhovnom smislu, čini da duhovno živimo. Bez komunističkog ideala, ostaćemo večno u plićacima ovog starog klasnog društva, unutar njegovih dilema i lažnih alternativa, bez pomisli da iz njega treba i možemo da izađemo. Ako je "demokratiji" trebalo 300 godina da se ostvari, zašto komunizmu koji seže više i dalje od nje nije dato ni 30 godina da se ostvari? Na prve poteškoće koje normalno prate tako velik društveni projekat, odmah su krenule negatorske reakcije, manje-više tipa "ma vratimo se mi na staro". Evo, vratili smo se. Nekima je naravno bolje, nismo ni sumnjali. Nisam siguran da je bolje radnicima koji iz čiste nemoći danas seku prste ili zabadaju ekser u ruke...

Žao mi je što ste se razočarali u komnizam. Ali, nije mi jasno kako jedan čovek, ma koliko loš bio, može da vam "pojede san o svetu bez zala i bez napravdi". Kao da ste vezivali taj san isključivo za njega, kao da komunizam nije nešto više od jednog čoveka ili partije.
Preporuke:
0
0
33 sreda, 04 avgust 2010 09:50
Mario Kalik
@ Drago Sten

Ako neko ima komunističku veru, on je i dalje sledi, ma šta mu učinili Tito ili partija. Tu vidim veličinu Aleksandra Rankovića. On nije dozvolio da njegovi ideali budu pokopani zato što je doživeo ličnu tragediju, bio izneveren od ljudi koji su njima verovatno manje bili prožeti. Zašto bi uostalom on napuštao te ideale zbog onih koji su ih sami napustili?! Pa ne bi bio mnogo bolji od njih. Tu vidim i veličinu onih malobrojnih '68-ša koji su i posle poraza, do danas ostali verni komunističkom idealu. Tu vidim i veličinu onih Golootočana koji su doživeli strašnu torturu od svojih dojučerašnjih drugova, pa ipak, i posle toga nisu prestali biti komunisti. Izvan našeg prostora imamo veliki primer Trockog, koji i nakon progona od Staljina ne odustaje od ideje svetske revolucije i radi na njenom ostvarivanju. Znamo kako je završio. Svi su ovi ljudi znali da razlikuju komunizam od onih koji se na njega pozivaju, i da među ovima prepoznaju "mangupe u našim redovima".

Takvih mangupa je bilo i biće, u svakoj ideologiji. Ne vidim da se protiv njih treba i može boriti tako što ćemo napustiti samu ideologiju. Time na neki način priznajemo njihovu vlastitu lažnu samosvest, da oni zaista jesu to čime se predstavljaju. Pa onda u napadu na njih napadamo "njihovu" ideologiju. E tu vidim duhovnu slabost onih kritičara komunizma koji su gotovo preko noći od komunista postali antikomunisti, samo zato što su izgubili u ovoj ili onoj frakcijskoj borbi. Kao da se kod takvih radilo više o interesima vlasti nego o samim idealima. Jednom su doživeli poraz u partijskoj borbi, ili bilji isključeni, i odmah za sobom ruše sve mostove, odbacuju ne samo Tita, nego i partiju, komunizam, pa čak i socijalizam. Postaju liberali ili konzervativci i sa pozicija tih starih, predkomunističkih ideologija uključuju se u političku borbu na rušenju "komunizma". Takvi nisu ništa značajno uradili. Jedan nedovoljno dobar poredak samo su zamenili dosta lošijim. Među njima vidim i Čavoškog...
Preporuke:
0
0
34 sreda, 04 avgust 2010 11:40
Vid
Generalno, nemam problem sa ideologijom K.Marksa. Čak šta više podržavam je u mnogo čemu, ali je vreme pokazalo ,bar za sada a verujem i ubuduće, da je neodrživa u praksi. Znači utopija! G-din Kalik zbog plemenitih ciljeva ove utopije i komunista koji su , kao eksponenti te ideje na ovim prostorima, kobajagi pokušali da je sprovedu u delo, nalazi opravdanje za tzv. "crveni teror". To već ne mogu da prihvatim. Kalik prenebregava činjenicu da je "crveni teror" ,pre svega , bio veoma selektivan u odnosu na nacionalnu pripadnost terorisanih, pa se u Srbiji pojavio u mnogo težem obliku nego recimo u Sloveniji ili Hrvatskoj. Da se razumemo, ne podržavam ni "beli teror" ali pogotovo ne ovakav "crveni".
Što se tiče paralele Ranković-Čavoški, čini mi se da je pokušano da se izvrši mala diskvalifikacija K.Čavoškog iz meni malo neobičnih razloga. Naime g-din Kalik na neki način zamera Čavoškom što je posle izlaska iz SKJ odbacio i ideje i sam pokret za razliku od Rankovića koji nikada javno nije ništa ni rekao ni učinio,a da je protiv Tita, Partije itd. što je ,po njemu,časno i za pohvalu! Iskreno, smatram da je šteta što Ranković nije iskoristio ono što zna u cilju upozorenja na ono što se u to vreme spremalo, ali to na njegovu dušu. Da je to uradio videlo bi se da Broz nije bio baš tako dobroćudan prema svojim protivnicima, koji su eto i pored suprotstavljanja njemu, preživeli, a što je Brozu u tekstu autora uzeto na neki način kao plus. Ne verujem da bi Ranković to preživeo.
Ne bih da budem pogrešno shvaćen, nisam naročiti pristalica nikoga od pomenutih, samo pokušavam da budem objektivan.
Preporuke:
0
0
35 sreda, 04 avgust 2010 12:36
am
Definitivno manje bitno, ali zar reci "...Čavoškijevim izlaganjem..."?! Ne samo da bode usi vec je i nepravilno. Tako ste lako mogli reci:"...izlaganje Cavoskog...". Da ne znamo da se radi o Kosti Cavoskom mislili bi smo da je u pitanju neki Kosta Cavoskijev.
Preporuke:
0
0
36 sreda, 04 avgust 2010 17:39
SVAKI računar ima ćirilicu!
35 sreda, 04 avgust 2010 13:36 am
... zar reci ..Čavoškijevim izlaganjem..."?! ...bode usi ...i nepravilno. Tako ste lako mogli reci:"...izlaganje Cavoskog..."... mislili bismo da je u pitanju neki Kosta Cavoskijev.
Nije ni to ispravno. Da je Čavoškijev, onda bi taj oblik glasio Čavoškijevljevog. Ovako, Čavoškijevo dolazi od Čavoškije.
Da ne govorim o tome da Vi iz nekog razloga pišete Cavoskog, Cavoskom, Cavoskijev!?! Meni to još više bode oči.
Preporuke:
0
0
37 sreda, 04 avgust 2010 17:39
Drago Sten 1
Hvala,gospodine Kalik.Moram Vam reći, ne mojte se ljutiti, da mi malo govorite kao oni koji su me primali posle rata u SKOJ, pa me jedan od školskih drugova, prateći me mimo običaja, noću, ubeđivao kako postoji pokret koji hoće ovo i hoće ono.
Mene ne treba ubeđivati.Sve
to o čemu vi pričate ja odavno znam.Moje ime ovde je pseudonim.I nisam baš nepoznat, svejedno što se ovom oblašću nisam bavio sem u svojim nadama i snovima.
Ne znam da li smem da pričam sve što čovek nosi u sebi.Iskusio sam i na ovom sajtu da me brišu a ja mislio hvala bogu da ima mesta na kome može čovek kao u ispovedaonici pred samim sobom da otvori dušu.Čim se podsmehnem nečemu ili čim upotrebim neku slobodniju reč ili načinim opasku o nekoj temi koja je očito eskivaža od onoga glavnog, svejedno da li se to samo meni čini da je tako, bivam izbrisan.Čovek je slab, poročan, sujetan, zao, pakostan i dokle god je negde pred njim, kao fatum izvesnost kraja on će usvajati velike ideje ali će ih izneveravati, ne zato što to hoće nego zato što to nesvestan svega , mora.Dostojevki, (a ja sam i pisao Dostojevskijev kao što Vi pišete Čavoškijev a neko vam to spočitava)je rekao jedom razmišljajući o komunizmu koji se u njegovo vreme tek kao ideja bio pojavio da čovek često nije rob svojih interesa i da materijani život čoveka ne određuje njegovo duhovno biće, jer on zna da čovek često radi nasuprot svojim interesima.Nećemo bez njegovog dela lako shvatiti šta to znači i koliko je Dostojevski u pravu.Ali to što su odbili da puste , ovde gde se pojavljuje jedna grupa ljudi sa svojom psihologijom pražnjenja, koja počinje da ostvaruje neku svoju izolovanu skupinu i komentariše sve i svašta i poštuje uzuze, i ograničenja, već je znak da čovek , uprkos duhovnim negvama(možda prestroga reč)traži neku mogućnost da se iskaže, da s nekim u svojoj samoći podeli svoju muku , da nešto izbaci kao teret iz sebe, i pristaje da sam sebe utera u neki tor da neko negde ima pravo da ti prstom, kao detet pokaže "NO ;No ovde se ne sm.
Preporuke:
0
0
38 sreda, 04 avgust 2010 18:07
Drago sten 2
I vi znate da ste bez prava, bez slobode i da nemate mogućnosti da mislite bez ograničenja i da morate da stanete iza nekog zida i neke citadele.Sada mi se čini da su ta ograničenja veća nego za vreme Tita.Jesu.Tada si mogao da se doviješ i kopao da nađeš lukav način da nešto što je zabranjeno saopštiš .I kad to i na ovako skrovitom mestu, kao što je ovaj sagjt doživiš, ti shvatiš koliki je strah uteran u nas.Ja žalim te ljude što se toliko straše.Zaboga zar mi ovde činimo zločine što iskazujemo vlastita uverenja.Nekome ko nešto hoće da sazna o čoveku , čak i da su ta uverenja naopaka,to bi moglo da koristi.I nisu to uvek samo nepoznati, niti anonimni ljudi.Ima onih koji svašta znaju i u mnogo se šta izvrsno razumeju.I više se može saznati na ovom sajtu nego u mnogim novinama a ipak neko se toliko uplašen i svoje senke straši i mora ovaj sajt da uštroji.
A vidite -čovek u Americi juče ubio sedam osam svojih kolega i sebe.Dobio otkaz i pukao mu film.Mislite da je to pojedinačan slučaj.Nekome pukla traka u glavi.A ja i Vi znamo da je u tom gestu cela Amerikaa,svi ti otkazi koji pljušte, sva ta ispljusnuta domaćinsta koja su morala da napuste svoje domove jer ne mogu više da ih otplaćuju, i mislite da tamo niko o tome ne sme da zucne.Zaboga zar se sada u ovom novom milenijumu moramo da borimo za pravo da tako elementarne stvari i tako surove zavisnosti kažemo.Pazite, potiskivanje je opasno.Opsanije od govorenja.Andrić je govoreći o Bosni u doba Turaka otpriklike rekao." A sve ostalo(reč je o Srbima pod Turcima) poiskivano je u onu mračnu pozadinu svesti gde se čuvaju neuništiva verovanja i osećanja masa, naroda i vera za daleka neka vremena u kojima se iz toga posle izvode bune, ratovi i revolucije".On je bio svesan šta svako boravljenje na tuđem znači i do čega svezabrane mogu da dovedu.A mi danas na ovom sajtu to ne znamo.Veliki je to strah ,gospodineKalik.Znam i bojim se da na ovo neko iznad nas kao kod Kafke neće da stavi šapu. :Baš da vidimo
Preporuke:
0
0
39 sreda, 04 avgust 2010 18:08
Mario Kalik
@ Ljubiša Jovanović

Jeste, vladavina desničarskih stranaka u kapitalizmu. Lepo ste primetili šta se dešava kad ideologija (uzmimo je u vašem tumačenju) počne da radi. Zabrana knjiga, ograničavanja slobode govora i rada stranaka...Upravo to se sprovodilo nad komunistima i sindikatima u predratnom poretku, u vreme vladavine desničarskih stranaka i njihovih ideologija, a tokom diktature kralja Aleksandra nad svima (ukinute se sve stranke, dok je u komunizmu bar jedna postojala). Tada Crkva daleko da je bila ponižena, istorija nipodaštavana, a građanstvo pobijeno (ako izuzmemo mnoge komuniste i radnike, ali oni ionako nisu "građanstvo", zar ne?) Što se tiče jezika, pa u Kraljevini je zvaničan jezik bio srpski-hrvatski-slovenački (ma šta to značilo), a svi sem Slovenaca su u službenim prilikama koristili srpskohrvatski jezik. Dakle, ako imate na ovo primedbe, obratite se prvo na tu adresu...

Ne kažem da je nacionalizam kao takav nešto loše, za mene je on manje-više ono što ste sami rekli. Međutim, on je pogrešan odgovor na ekonomsku krizu jer se takva kriza može rešiti samo u domenu ekonomskog, a ne nacionalnog koje spada u tzv. nadgradnju, posmatrano iz marksističke perspektive u kojoj se ja inače krećem. Konkretno, isticanje nacionalne pripadnosti na prvom mestu u trenucima ekonomske krize u nekadašnjoj Jugoslaviji nije bio nikakav adekvatan odgovor na tu krizu, već je samo služilo da prikrije interese dobitnika krize, a to su bili privilegovaniji slojevi političkih i privrednih rukovodilaca na republičkim i pokrajinskim nivoima. Radnička klasa je, naime, zbog oblika privredne reforme, dospela u teži položaj, i kod nje se povećavalo nezadovoljstvo. Da to nezadovoljstvo ne bi dobilo oblik organizovane borbe radničke klase protiv političke i privredne birokratije, ova se poslužila podsticanjem nacionalnih osećanja kod radničke klase koja su dovodila do njenog cepanja po nacionalnim šavovima.
Preporuke:
0
0
40 sreda, 04 avgust 2010 18:09
Mario Kalik
@ Ljubiša Jovanović

Nije bilo potrebno da to preraste u šovinizam, dovoljno je bilo da se radnici međusobno razjedine tako što će im pripadnost naciji biti važnija od pripadnosti klasi, što će u tom isticanju nacionalnog identiteta prevideti svoj klasni identitet i interes. Tu za mene nacionalizam postaje sporan, kada počne da se (samo)nameće kao primarno određenje, važnije od klasne pripadnosti. I tako su se radnici i rukovodioci iste nacije međusobno zbližili, a radnici različitih nacija međusobno udaljili. Jasno je da su ovde na dobitku bili rukovodioci, bez obzira kojoj naciji pripadali. U višenacionalnim sredinama (Hrvatskoj, Kosovu itd.) došlo je do rasta međunacionalnih tenzija, pa i šovinizma. Hrvati i Albanci radnici napadali su Srbe radnike podsticani odozgo, od strane svojih rukovodstava. Kao reakcija na to, dolazi do jačanja srpskog nacionalizma koji je inače bio pritajen u nekim opozicionim krugovima koji su sa nepoverenjem gledali u ideje socijalizma i Jugoslavije. I tako, sve više počinju da rastu međusobne optužbe, i da se izlaz traži u razdvajanju, napuštanju Jugoslavije jer nas onaj drugi (narod) "tlači". Federalna vlast je uspevala to da suzbije, ali su tenzije ostale da tinjaju, i uz novu globalnu situaciju sa padom Berlinskog zida, pod presudnim udarcem spolja, došlo je do razbijanja Jugoslavije.

U vreme ekonomskog i socijalnog uspona o kome govori profesor, tj. do 1965. niko nije postavljao pitanje nacionalnih odnosa. Radnici su bili socijalno zadovoljni, i u uslovima jačanja jugoslovenstva, nisu imali razloga da potenciraju svoju posebnu etničku pripadnost. Kako je kriza rasla, to se pitanje sve više nametalo, i nacionalni identitet je izbijao u prvi plan. Došlo je do raznih, potpuno neosnovanih optužbi, sa svih strana.

Vi ovde pominjete neke od takvih optužbi iz registra srpskih nacionalista. Neću na njih posebno odgovarati, dovoljno je reći da spominjete nekakvu veliku pomoć Albaniji, što je nebulozno, jer se zna da je Jugoslavija sa njom bila u sukobu...
Preporuke:
0
0
41 sreda, 04 avgust 2010 21:02
Drago Sten 3
Mi živimo u svetu bez komunizma.Komunizam nije samo u zemljama u kojima je ostrvarivan donosio dobra.On je još više to činio u kapitalističkim zemljama.Marks je po meni tada bio čitan u Amerivci i na zapadu više nego na istoku.Oni su tačno izračunali granicu standarda radnika potrebnu da se bude iznad zemalja socijalizma i tačno onakvu koja će da ih liši pobuna i opasnosti od revolucije.To je, ako ja tačno vidim, indirektan Marksov doprinos svetu.Boreći se protivu komunizma zapadnjaci su se borli prpotivu tih iznuđenih olakšica koje su morali da plaćaju "radnom norodu" da se ne bi polakomio za novim poretcima.
Sada toga više nema .I vidite šta se zbiva.Svuda i kod nas.
Ideal, naravno postoji.Onaj ko ima osećaj za pravičnosti nikada taj osećaj ne gubi.Vidite Kosta Čavoški, ne želim da ga vređam, po svoj prilici nikada nije pripadao tom komunističkom svetu ili ga je taj svet tragično razočarao.U njegovim se reakcijama koje često u mnogim stvarima odobravam oseća neka ostrašćenost na granici frustriranosti.Možda je i on pogubio nadu da se ovako radikalni ideali mogu ostvariti.A ovi sukobi s njim i njegovim eventualnim ispadima na prpomocijama, nisu nešto što određuje ni njegovo, ni vaše ani profesorovo,Markovićevo delo.Ljudi se razlikuju, imaju druge neke aršine i eto čak i takve da morate toliko da se pravdate što ste na toj promiciji bili povređeni do suza.Ja tu poovređenost razumem ali dopuštam da je drugima veoma važno da taj osećaj objasne.A to nije slabost, niti sentiment,to je osećaj, slutim,konfliknosti iz koje čovek u trenutku iako toliko želi ne ume da izađe.
Mogao bih kao onaj ko ima mnogo godina beskrajno na ove teme da Vam pričam ali da li imate vremen ai strpljenja da sve to slušate.?
Preporuke:
0
0
42 četvrtak, 05 avgust 2010 15:15
BB jedan
Bio bih zahvalan Mariju Kaliku ako bi prokomentarisao sledeći izvod iz jednog intervjua Mihajla Markovića: „Pred nama su u osnovi dve opcije. Po jednoj postaćemo pro-američka polu-kolonija, liberalna, privatno-kapitalistička, mondijalistička, u zaboravu svoje istorije i svog nacionalnog karaktera. Druga alternativa je proevropska i socijalno-demokratska. To bi bilo mešovito društvo (s kombinacijom državne, društvene i privatne svojine), visokog stepena socijalne sigurnosti i društvene podrške zdravstvu, obrazovanju, nauci i kulturi.“ (Filozofija kao način života, Teme, juli-septembar 2002).

Prva opcija je savršeno jasna i ona se, na žalost, ostvaruje. Druga opcija (zamišljena kao način da se izbegne nacionalna i socijalna katastrofa u koju vodi prva opcija), pokreće brojna pitanja. Neka od njih su:

Da li je socijaldemokratsko društvo kapitalističko društvo? Ako nije, da li se ono može instrumentalizovati u svrhe socijalističkog cilja?

Šta se konkretno podrazumeva pod „mešovitim društvom“? Da li se jedno društvo može okarakterisati kao mešovito samo na osnovu formalnih, spoljnih obeležja (pluralizam svojine, oblika makroregulacije...) ili na osnovu globalnog odnosa snaga u tom društvu? U tom slučaju kako obezbediti dominaciju rada nad kapitalom (ili bar ravnotežan odnos snaga)? U vreme kada je akademik Marković davao citirani intervju u svim zemljama Z. Evrope već se uveliko taj odnos snaga, odnosno granica društvenog kompromisa, pomerala na štetu radnika. Pri tom se pokazalo da su saodlučivanje, participacija, radničko akcionarstvo, protesti sindikata – slaba brana za pomeranje te granice.
Preporuke:
0
0
43 četvrtak, 05 avgust 2010 20:20
BB jedan
U očekivanju odgovora vidim da sam pogrešno formulisao prvo pitanje koje treba da glasi: "Da li je socijaldemokratsko društvo socijalističko (a ne kapitalističko, kako sam greškom napisao) društvo? Ako nije, da li se ono može instrumentalizovati u svrhe socijalističkog cilja?
Preporuke:
0
0
44 četvrtak, 05 avgust 2010 23:10
Mario Kalik
Drago Sten, BB jedan i Vid,

poslaću vam odgovor u subotu pošto sam ovih dana zauzet drugim poslovima, mora nešto i fizički da se radi da ne bih zaboravio na svoju bazu

Pozdrav do tad
Preporuke:
0
0
45 subota, 07 avgust 2010 16:00
Mario Kalik
@ Drago Sten

Žao mi je što ste doživeli da vam brišu neke komentare, ali siguran sam da ovde, kada se sve sabere i oduzme, ipak imate najviše prostora da se izrazite, pre svega mislim na sajtove i medije koji imaju visok rejting na našoj javnoj političkoj i društvenoj sceni. Evo, i meni nisu objavili dva komentara kao odgovor jednom oponentu u ovoj raspravi, ali ne zameram administratoru. Verujem da tu nema loše namere jer je to verovatno bio način da se okonča polemika koja je zaista počela da bude naporna i mislim nezanimljiva drugim čitaocima. S druge strane, zahvalan sam administratoru što ima strpljenja i volje da objavljuje moje komentare, znam da nekada preterujem u želji da svima iscrpno odgovorim, ali to je zato što ne bih želeo da nikoga ko postavi neku manje-više korektnu primedbu ili pitanje uskratim odgovora. Kao što sam zahvalan uredniku za objavljivanje mojih tekstova iako oni ponekad odstupaju od idejne platforme NSPM-a, a katkad ulaze s njom i u direktnu polemiku.

Možda ćete reći da nema razloga da se zahvaljujem za ovo, to se valjda danas podrazumeva, kada postoji "demokratija". Ali, iz vlastitog iskustva znam da to važi u veoma suženom obliku. Sami kažete da su danas ograničenja veća nego u Titovo doba. Ovo je nekima sigurno neprihvatljivo, ali bez obzira da li je tako ili nije, daleko od toga da živimo u vreme istinskog pluralizma ideja koje imaju podjednako pravo da se izraze. Na nekim forumima/blogovima bio sam banovan zbog svojih stavova (a nisam, razume se, propagirao nacionalnu, rasnu, versku ili drugu mržnju, samo sam iznosio suprotno gledanje na određenu stvar), a u nekim listovima su odbijali da objavljuju moje tekstove, bez ikakvog obrazloženja, ili su ih bez mog znanja osetno redigovali, čak i kada sam sa njima imao saradnju. Kada jednom od njih sa kojim još uvek sarađujem pošaljem tekst, često sam u sumnji da li će ga uopšte objaviti s obzirom na oštrije kritičke formulacije koje su inače moj stil, jer ne mogu i ne znam drugačije da pišem.
Preporuke:
0
0
46 subota, 07 avgust 2010 16:02
Mario Kalik
@ Drago Sten

Iz poslednjeg teksta za taj list opet su izbacili neke najkritičkije delove, a u komentarima na sajtu nisu hteli da objave moj odgovor jednom čitaocu koji mi je postavio primedbe, i prekinuli su vrlo brzo čitavu diskusiju. Kad meni kao autoru teksta nisu hteli da objave komentare, šta tek da očekuju ostali? Verujem da je bilo dosta takvih komentara koji nisu odgovarali idejnoj koncepciji lista, i koji su bili neobjavljeni. A pri svemu ovome je reč o našim uticajnim i uglednim medijima koji oblikuju javno mnenje. Zato mislim da je cenzura itekako na delu, jedino što ima naizgled više suprotstavljenih opcija i grupacija, pa kad ti ne odgovara jedna, možeš da pokušaš kod druge. Javni prostor je podeljen na dve ili tri orijentacije koje zauzimaju njegov najveći deo.

Ali, šta ako neko, kao ja, ne pripada ni jednom od ovih moćnih blokova koji se sudaraju na javnoj sceni, ni (neo)liberalima, ni nacionalistima, ni onom ideološki konfuznoj i razvodnjenoj grupaciji koja se koncentriše oko DS-a i vladajuće koalicije, odnosno intelektualaca koji su mu/joj naklonjeni? Kod prvih mi smeta kvinslinška, kod drugih antikomunistička, kod trećih prizemno pragmatična politika. Meni, odnosno stavovima koje zastupam, onda preostaje da budu na margini javne scene. Naravno, uvek se može na Internetu napraviti neki sajt ili blog, ili u široj javnosti pokušati sa distribucijom novina. Ali, i jedno i drugo ima krajnje skromne domete ili nailazi na poteškoće oko finansiranja, sve u svemu, sasvim je nedovoljno da se dobije veći publicitet. A da bi ga zadobio, moraš da pristaneš na aranžmane u kojima je često uslov i cena pojavljivanja tupljenje oštrice tvojih stavova, tj. njihovo ublažavanje. Kao radikalan levičar i patriota imaš izuzetno slabe mogućnosti iskazivanja.

Da li je ova praktična nemoć posledica nemoći tih ideja kao takvih, ili je obrnuto? Jer, neko može da kaže da nema nikakvih razloga za žalbu; moje ideje nisu dovoljno prisutne i uticajne jer su jednostavno same po sebi slabe.
Preporuke:
0
0
47 subota, 07 avgust 2010 16:03
Mario Kalik
@ Drago Sten

Međutim, ja mislim da je ovaj odgovor slab. Jer, da bi se procenilo da li je neka ideja kao takva jaka ili slaba, ona mora da ima dovoljno prostora da se iskaže, a upravo to ovde nedostaje. Zato mislim da pre važi da je slabost ove ideje posledica njene praktične nemoći, nedovoljne društvene snage. Lepo ste rekli da mi živimo u svetu bez komunizma. U društvu vladaju sile kojima je komunizam stran, neprihvatljiv, koje su ga na globalnom planu i kod nas rušile. U toj borbi su u jednom trenutku odneli pobedu i sada suzbijaju, preko svoje dominacije u institucijama, svaki pokušaj da komunizam na bilo koji način ojača, a kamoli da postane ozbiljna pretnja poretku. Otuda premoć njihovih ideja (ideologije), a nemoć komunističke alternative. Marks je lepo rekao da su vladajuće ideje jednog vremena ideje vladajuće klase. Uglavnom, jedino mesto danas koje na našoj sceni ima uticaja, veliku čitalačku publiku, ozbiljnost i kvalitet, a na kojem mogu objaviti svoja razmišljanja bez cenzure, jeste ovaj sajt. Zato i kažem da sam zahvalan njegovom uredniku i administratoru što mi to omogućavaju.

Lepo ste naveli šta se dešava, i šta je bilo nužno da se desi, sa padom komunizma. Da li je čudno što u svetu (neo)liberalna desnica jača nakon poraza leve alternative kapitalizmu iz 68., kada je bio poslednji krupniji pokušaj da se izvede njegova radikalnija promena? A posle pada Berlinskog zida usledila je agresivna invazija zapadnog kapitalizma na Istok. Nestankom moćnog protivnika, ovaj sistem je mogao da se rastereti dotadašnjih ustupaka radničkoj klasi učinjenih u periodu kada je pretila revolucija na Zapadu. To ste ispravno primetili. Svojevrememo su reformisali, doterali sistem da bi delovao humanije, kako ne bi došlo do njegovog potpunog sloma pod pritiskom nezadovoljnih širokih slojeva. Danas vidimo, nakon višedecenijskog (neo)liberalnog udara na "državu blagostanja", porast siromaštva, nezaposlenosti i sveukupne socijalne nesigurnosti. Potrebno je da komunizam ponovo zapreti...
Preporuke:
0
0
48 subota, 07 avgust 2010 16:57
Mario Kalik
@ BB jedan

Socijaldemokratski koncept vezan je za kapitalističko društvo, njegovo reformisanje u pravcu jačanja socijalnih funkcija države i ekonomije kako bi se kapitalistički sistem održao u svojim osnovnim postavkama, a to su privatna svojina, tržište, tzv. parlamentarna demokratija itd. Jedan deo društvenih delatnosti izuzima se iz privatne regulacije, tj. takmičenja na tržištu, da bi se izbegli socijalno destruktivni oblici ovog takmičenja koji provociraju bunt i radikalni društveni prevrat. Ovo, po meni, dakle, nije socijalističko društvo već donekle socijalizovani kapitalizam. U velikom delu privrede i dalje postoji dominacija privatne svojine i tržišta, a država koja socijalno interveniše nije pod kontrolom radničke klase, već je i dalje aparat starih elita koje vrše nešto povoljniju raspodelu u korist nižih slojeva kako bi se, ograničenim poboljšanjem njihovog položaja, sprečilo masovnije socijalno nezadovoljstvo. Stoga se ovo može shvatiti kao instrumentalizacija u korist kapitalističkog cilja, održanja kapitalističkog poretka. Jedan manji deo dobiti prepušta se siromašnijima kako bi veći deo i dalje ostao u rukama bogatih. I tako se odvija sve dok postoje jaki pokreti, partije ili sindikati koji vrše pritisak odozdo. Kada ti potencijali oslabe, sistem se vraća smanjenju nadnica, rastu nezaposlenosti i redukciji socijalnih davanja, sve dok eksploatisani i potčinjeni iznova ne ojačaju. Znači, postoji kružno smenjivanje pogoršanja i poboljšanja socijalnog položaja širokih slojeva iz koga se nikako ne izlazi napolje, ka jednom društvu u kome će ovi slojevi moći da računaju na dugoročno povoljan položaj, jer imaju odlučujući uticaj na društvene tokove. Cilj je da se ostane u kapitalizmu, tj. da se ne desi revolucija.

Dominacija rada nad kapitalom moguća je samo ako postoji dominacija radničke klase u društvenom životu, a ne privatnih vlasnika, političkih birokrata i inteligencije koja legitimiše njihove klasne interese. A to je moguće samo sa socijalističkom revolucijom.
Preporuke:
0
0
49 subota, 07 avgust 2010 21:35
Mario Kalik
@ Vid

Naravno, vreme je pokazalo da su u praksi održive "tekovine" i "blagodeti" kapitalističkog društva kao što su eksploatacija, nezaposlenost, kriminal, korupcija, neprestani ratovi, socijalno otuđenje, primitivni oblici zabave i uživanja itd. U socijalizmu, međutim, ovoga nije bilo, ili je bilo u zanemarljivoj meri. Stoga, ako nam je merilo šta je "održivo u praksi", onda je kapitalizam "bolji". Koja je, međutim, cena te održivosti, koliko još ljudskih života i patnje treba uložiti u održanje ovog nehumanog sistema?

Gledano kroz istoriju u celini, zločini kapitalizma koji obuhvataju strahote industrijske revolucije, milione radnika potonulih u bedu i krajnje nehumane uslove rada, ropstvo, kolonijalizam, imperijalizam i sve ono nasilje koje danas postoji u "razvijenim" kapitalističkim zemljama, daleko premašuju sve ono negativno što se pripisuje komunizmu. A sve ono pozitivno što postoji u kapitalizmu u najvećoj meri je posledica njegovog reformisanja pod uticajem levih, socijalističkih ili komunističkih ideja. Zato se o ovima ne može govoriti kao o pukoj utopiji. Plemenitost nije samo u komunističkim idejama, ona je postojala i u stvarnoj životnoj praksi socijalističkih društava. Nikada u kapitalizmu nije niti može biti dostignut taj stepen opšte ravnopravnosti, solidarnosti, bratstva i drugarstva, egzistencijalne sigurnosti za ogromnu većinu ljudi itd. Da li je ovaj sistem propao zbog načelne utopičnosti, neostvarivosti njegovih ideja? Nije, pokazalo se da su one ipak ostvarive. On je propao jer nije mogao da ih sve ostvari u tako kratkom vremenu koliko je stigao da se održi pod udarcima kapitalizma koji je, naravno, od početka nastojao da ga sruši. Međutim, ono što je u njemu ostvareno i dalje je nedostižno za kapitalizam. Nostalgija za tim periodom najbolji je dokaz. Bolji sistem jednostavno nije izmišljen i on i dalje služi kao standard za ocenu postojećeg.
Preporuke:
0
0
50 subota, 07 avgust 2010 22:22
BB jedan@Mario Kalik
Hvala što ste našli vremena da mi odgovorite. U potpunosti delim Vaše mišljenje o socijaldemokratiji i baš zato ne razumem da je akademik Marković, čiji sam inače poštovalac, mogao da se zalaže za socijaldemokratsku alternativu i mešovito društvo. Ne očekujem da mi odgovorite jer ne želim više da zloupotrebljavam Vašu ljubaznost a osim toga, ja bih se osećao kao da privatizujem sajt NSPM-a. Ipak, čini mi se da odnos mnogih marksista (pa i akademika Markovića) prema preduzetim reformama 90-ih godina zaslužuje da se tom pitanju posveti posebna pažnja. Nadam se da ćete naći da je tema dovoljni intrigantna i da ćete joj možda posvetiti neki od Vaših tekstova u „Pečatu“ ili na sajtu NSPM-a. U svakom slučaju, Vaše tekstove uvek čitam sa velikim interesovanjem. Srdačno Vas pozdravljam.
Preporuke:
0
0
51 nedelja, 08 avgust 2010 12:51
Nikola Turajlić
Autorova obrana Markovića od Čavoškog, mu služi kao propaganda komunističke ideologije i bespredmetno je na isto gubiti vreme.

@ Drago Sten
Za mene je neprihvatljiv tvoj benovelentni odnos prema komunističkoj ideologiji i praksi, a posebno na našim prostorima. Obojica se možemo svrstati u nekadašnju komunističku elitu, pa zato trebamo nastojati pošteno i objektivno sagledati i oceniti komunizam.
Pre svega ističem svoje vidjenje kapitalističke i komunističke ideologije, kao primenu kršćanskog učenja na društvene odnose.
Karikirano rečeno kapitalistička ideologija obećava slobodu i jednakost ljudi, dakle raj na zemlji za one koji ga zasluže. Drugim rečima svatko ima šansu za svoj "raj", ali ako istu ne iskoristi, sam je kriv za svoj "pakao".
Komunistička ideologija ide korak dalje i nudi sveopšti raj na zemlji i time postaje privlačnija za one koji su shvatili da je njihova rajska šansa nedohvatljiva.
Pripadnici obiju elita su zadovoljni stanjem i hvale sistem koji im je omogućio privilegije, te su spremni svim sredstvima ovaj braniti.
Medjutim ljudska sebičnost nezavisno da li je hvaljena (kapitalizam) ili osudjivana (komunizam) postepeno proizvodi sveopštu korumpiranost i uzrokuje neefikasnost i time urušavanje sistema.
Kritičari kapitalizma i komunizma istupaju iz svojih ideoloških pozicija, propagandno ističući pre svega negativu u praksi protivnika, a bagateliziraju vlastitu.
Zato se na tvorce ideologija može primeniti ona narodna izreka da je put u pakao posut dobrim namerama.
Najveći je problem da je komunizam potpuno propao i kapitalizam se nezaustavljivo urušava, a ideološki naslednik ne postoji, pa makar i u povoju.
Jedino što preostaje je postepeni prelazak na anarhiju.
Preporuke:
0
0
52 nedelja, 08 avgust 2010 15:02
Mario Kalik
@ Vid

Nisam siguran da je crveni teror "bio veoma selektivan u odnosu na nacionalnu pripadnost terorisanih". Prema istraživanjima istoričara (ili onih koji se tako predstavljaju) koji se ovom temom bave u Hrvatskoj, odnosno Srbiji, broj ubijenih u Blajburgu, na Kočevom rogu, oko Maribora itd. mahom ustaša, domobrana i belogardejaca, odgovara broju ubijenih četnika, nedićevaca, ljotićevaca(spominje se cifra od 50 do 100 hinjada ljudi). Možda su Nemci, tj. folksdojčeri, nastradali najviše od svih. Hrvatski mediji i publicistika prepuni su (stvarnih ili izmišljenih) dokaza o zločinima komunista, o tome se u Hrvatskoj sve vreme bruji od kako je 90. pobedila nacionalistička, proustaška opcija. Kada slušam i čitam šta i kako o tim zločinima pišu hrvatski i srpski nacionalisti, ne vidim među njima nikakvu bitnu razliku...

Nisam siguran ni da Ranković ne bi preživeo da je ušao sa Titom u otvoren sukob. Milovan Đilas je od svih nekadašnjih komunista bio najuporniji kritičar Titove, partijske i čitave komunističke politike kao takve, sa mnogo većim ambicijama od Rankovića, pa je opet preživeo.

Pohvalno je to što pokušavate da budete objektivni, ali, sve u svemu, nešto vam ne ide od ruke...
Preporuke:
0
0
53 nedelja, 08 avgust 2010 17:19
Srbin, pravoslavac, socijalista
@Nikol Turajlić
Imam nekoliko prijatelja koji sebe definišu kao anarhiste pa eto, dopuštam sebi da se umešam mada komentar nije meni namenjen. Anarhisti se pre svega bore protiv shvatanja anarhije kao haosa, nereda, konfuzije, dezorganizacije. Za njih je anarhija odsustvo moći i dominacije pa neki smatraju da bi poželjnije bilo koristiti termin akratija, od grčkog kratos (moć). Elem, to lepo zvuči, ali me niko od njih nije ubedio da je, imajući u vidu čovekovu prirodu, moguće društvo bez moći. To bi podrazumevalo neke druge i drukčije ljude, bez ambicija, želje za dokazivanjem, za prvenstvom, za takmičarstvom - da uzmem u obzir samo osobine koje se smatraju kao prihvatljive i koje neminovno imaju za posledicu stvaranje moćnih i manje moćnih... Uostalom, koliko vidim i u tim anarho grupama postoje važniji i manje važni, u osnovi moćniji i manje moćni. Sve mi se čini da jedini izbor koji nam preostaje je ipak između onoga što zovemo kapitalizam i socijalizam.Ja glasam za socijalizam, možda hrišćanski.
Preporuke:
0
0
54 nedelja, 08 avgust 2010 17:27
Nikola Turajlić
@ Drago Sten
Što se tiče tvoje ocene Tita, skoro bih se složio sa istom, s tim da bih dodao da isti bio jugoslavenski Staljin u soft pakovanju, beskrupulozni manipulator koji je koristio komunističku ideologiju i metodologiju za osvajanje, a potom održavanje na vlasti, o čemu očito imaš više informacija od mene.
Naime Tito je u svojem usponu ka vlasti koristio za likvidaciju partijskih konkurenata usluge ČEKA-e ili sam organizirao njihovu neutralizaciju (Gorkić, Hebrang i drugi), a trajno je pacificirao potencijalne protivnike na buržoaskoj strani (neprijateljski kolaboranti).
Goli otok je njegov gulag, u kojem je nepotrebno fizički uništavao poštene komuniste, koji nisu shvaćali da je on komunističko sveto trojstvo.
Kada je učvrstio svoju vlast, prestao je koristiti fizičku likvidaciju protivnika, jer za to nije imao potrebe, a isto bi narušavalo njegov imidž velikog državnika. Kako nije bio fanatik, to je shvatio da se protivnici mogu eliminirati i zatvaranjem ili njihovom marginalizacijom u društvu (kako to rade moderna demokratska društva).
Medjutim tvoja obrana srpskih velikana Rankovića (pretpostavljam i Popovića), koje je Tito odbacio kao stare cipele, a koji su uvredjeno, u sebi, protestvovali kao Kalimero zbog nepravde, je za mene neshvatljiva.
Ranković nije ništa bolji od Berije, jedino je bio manje "produktivan". Što je još gore, tvoji velikani nisu ništa učinili, do kraja života, da bi okajali svoje grehe odnosno iste priznali i tražili "oprost".
Poreklom sam iz seljačko radničke porodice i vrlo dobro sam upoznat sa gorkim hlebom koji je obezbedjivao komunizam ovim kategorijama (većinskog) stanovništva.
Komunistička ideologija ima samo delomičnu zaslugu za relativno visoki standard radnika u zapadnim kapitalističkim državama. Naime predneoliberalni ideolozi i kapitalisti su shvaćali da od svojih radnika trebaju stvoriti i solidne potrošače. Poznata je Fordova izreka da njegovi radnici moraju zaraditi toliko da mogu kupiti njegov auto.
Preporuke:
0
0
55 nedelja, 08 avgust 2010 19:42
Posmatrač sa strane@Mario Kalik
Ipak, koliko ja znam, komunisti su se posle rata obračunavali samo sa "velikosrpskom buržoazijom". Čak nisu postojali ni termini velikohrvatska i velikoslovenačka buržoazija.
Preporuke:
0
0
56 nedelja, 08 avgust 2010 23:24
Nikola Turajlić
@ Srbin, pravoslavac i socijalista
Pravo na mešanje je zagarantovano, pa se ne izvinjavaj.
Pogrešno si me razumio da ja predvidjam, po propasti kapitalizma, nastanak sistema koji se zasniva na anahističkom učenju.
Kako se bude urušavao kapitalizam, tako će se pojačavati kriminalizacija društva.
Ekonomska kriza je nesavladiva i izaziva stalni porast nezaposlenosti. Nezaposlenim mladim ljudima će jedina egzistencijalna šansa biti kriminalna aktivnost, te će se stvoriti masovne bande protiv kojih će država biti nemoćna, sa svojim sredstvima prisile, pa će doći do raspada institucija vlasti i anarhije (bezvladja). Uzorak početka ovog procesa je rat Mexika sa narko bandama.
Ogromna većina ljudi bi "glasala" za socijalno pravedni sistem, ma kako se ovaj krstio, ali je to nažalost samo ljudska pusta želja.
Preporuke:
0
0
57 ponedeljak, 09 avgust 2010 00:20
Nikola Turajlić @Srbin, pravoslavac, socijalista
Zvuči zastrašujuće ali nije isključeno. Neka vrsta novog varvarstva.Nisam baš ljubitelj Mire Marković ali ona je govorila da će svet ili biti socijalistički ili ga neće biti.Verovatno je nekoga citirala,nije bitno,u svakom slučaju taj neko je izgleda bio u pravu.
Preporuke:
0
0
58 ponedeljak, 09 avgust 2010 00:23
Srbin, pravoslavac, socijalista@ Nikola Turajlić
Nikola, poslao sam ti odgovor a sad vidim da sam preokrenuo redosled. Ali nije važno, razumemo se.Pozdrav.
Preporuke:
0
0
59 ponedeljak, 09 avgust 2010 21:10
Mario Kalik
@ Posmatrač sa strane

Nije tačno da su se komunisti posle rata obračunavali samo sa "velikosrpskom buržoazijom". Kao što sam rekao, hrvatska javnost puna je istinitih ili izmišljenih, tačnih ili preuveličanih, svedočanstava o stradanju hrvatskih intelektualaca, sveštenika, privrednika i drugih pripadnika buržoaske klase krajem i nakon rata. Pretražite malo po Internetu, pa ćete videti u kojoj meri se o tome priča. Dalje, na smrt su osuđene one glavešine ustaškog pokreta koje je nova komunistička vlast uspela da uhvati ili da ih dobije od saveznika, na žalost, mnogi su uspeli da pobegnu ili ih saveznici nisu hteli da predaju. Savezna UDBA je nakon rata vodila intenzivnu borbu protiv ustaške emigracije; ustaše su se daleko ozbiljnije od četnika sukobljavale u inostranstvu sa jugoslovenskim vlastima. Čak su u nekoliko navrata pokušavali upad u Jugoslaviju u cilju izvođenja terorističkih akcija i eventualnog rušenja poretka, ali su bili uhvaćeni i likvidirani. U samoj Jugoslaviji stradali su svi oni koji su pokušali da ožive (veliko)hrvatski nacionalizam i šovinizam koji je ugrožavao principe bratstva i jedinstva između jugoslovenskih naroda i podsticao razbijanje Jugoslavije. Poznat vam je valjda slučaj Andrije Hebranga koji je u novoj, nacionalističkoj Hrvatskoj uzdignut u mučenika, stradalnika za "hrvatske interese". Kada je Matica Hrvatska počela na planu jezika da podstiče hrvatski nacionalizam, bila je ugašena, a mnogi hrvatski disidenti iz tog doba završili su u zatvoru (Veselica, Gotovac, Tuđman, Paraga i drugi). Vlast se obračunala i sa vođama i akterima MASPOK-a koji su takođe tražili prevelika prava za Hrvatsku i time ugrožavali stabilnost Jugoslavije.

O svemu ovome se u Srbiji danas ćuti, čime se stvara potpuno iskrivljena slika po kojoj je nakon rata stradao samo srpski nacionalizam, a hrvatski je navodno bio tolerisan, pa čak i podstican. Ali, mržnja koju hrvatski nacionalisti i šovinisti pokazuju prema Titu, Jugoslaviji i komunizmu dovoljan je dokaz da nije tako
Preporuke:
0
0
60 ponedeljak, 09 avgust 2010 22:07
Mario Kalik
@ Posmatrač sa strane

A to što su u komunističkoj ideologiji, u njenoj oceni predratnog režima, korišćeni izrazi poput "velikosrpske buržoazije" i njenog "hegemonizma", nije bez osnova. Srpska buržoazija i monarhija zaista su izrazito dominirali u tom režimu. Počevši od kraljevske dinastije, preko predsednika ministarskog saveta i pojedinih ministara, do generala kraljevske vojske. Od 12 predsednika ministarskog saveta između dva rata svi su, sem jednog Slovenca (Anton Korošec), bili Srbi (buržuji). Svi generali vojske, sem dva Slovenca, bili su takođe Srbi. Svi ministri inostranih poslova, sem Ante Trumbića u prvih par godina Kraljevine, bili su Srbi. Svi ministri unutrašnjih poslova, sem jednog Slovenca (opet Korošec), bili su Srbi. Slično je bilo sa ostalim ministarstvima.

Ovako ustrojen režim zabranio je KPJ, proganjao i ubijao komuniste i sindikalce. Tokom Drugog svetskog rata ostaci ovog režima su nastavili intenzivnu borbu protiv komunista i partizana uopšte. Zašto bi onda bilo čudno što su komunisti u (veliko)srpskoj buržoaziji imali najljućeg protivnika?

Iako je u početku Kominterna stajala na poziciji osude "velikosrpskog hegemonizma" u kojoj se nije dovoljno razlikovala hegemonija jednog naroda od hegemonije njegove vladajuće klase, ova manjkavost je ubrzo bila ispravljena, i govorilo se samo o hegemoniji (veliko)srpske buržoaske klase. Time se krivica za antikomunističku praksu režima i loše stanje u društvu pripisivala ne srpskom narodu kao takvom, što je besmisleno, već vladajućoj klasi ovog naroda koja u Jugoslaviji tlači ili drži obespravljene ne samo druge jugoslovenske narode i narodnosti, nego i pripadnike svog naroda iz njoj suprotstavljenih klasa radnika i običnih seljaka. Zato teza srpskih nacionalista o navodno dugotrajnoj i smišljenoj antisrpskoj politici komunista uopšte ne stoji. Ta politika je bila antiburžoaska, a ne antisrpska. Ona je oslobodila mase srpskih radnika i seljaka, a do tada obespravljenim nacionalnostima dala prava koja im pripadaju.
Preporuke:
0
0
61 ponedeljak, 09 avgust 2010 23:04
Nikola Turajlić
@ Promatrač sa strane
Ti si potpuno u pravu sa tvrdnjom da je srpska buržoazija bila izložena većem komunističkom teroru, nego one iz bratskih republika.
Srpski i crnogorski komunisti su dosledno izvršavali zamisli velikog vodje, pa su čak u svom revolucionarnom žaru činili i više nego što se od njih tražilo.
Slovenski i hrvatski komunisti su bili mnogo manje ideološki ostrašćeni i izvršavali su samo ono što su morali, pa nisu toliko terorizirali svoju buržoaziju ili seljaštvo (sa seljačkim radnim zadrugama).
Predanost srpskih i crnogorskih kominista idealima najbolje pokazuje činjenica, da su oni bili gotovo jedini osudjenici na Golom otoku zbog Informbiroa, dok su se ostali znali ispravno "opredeliti".
Drugim rečima Srbi i Crnogorci su uvek znali, nezavisno od ideologije, raditi u korist svoje štete.
Autor u svojim tekstovima valja besmislice ili neistinite tvrdnje.
Tako njegovo pozivanje na hrvatske saitove kao dokaz o "genociodu" njihove buržoazije je u najmanju ruku smešno.
O autorovim ljudskim i intelektualnim vrednostima najviše govori i njegovo opravdavanje crvenog terora. Pored ostalog i zbog takovih "branioca" komunizam je nužno morao propasti.
Pohvale koje mu izriču pojedini komentatori najbolje govore o njihovom intelektualnom kapacitetu.
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner